Bygdegårdar och andra samlingslokaler får dela på drygt 1 miljon kronor i driftsbidrag

Föreningsägda samlingslokaler är viktiga komplement till kommunala anläggningar och innebär ett större utbud av kultur- och fritidsaktiviteter i hela kommunen, framför allt på landsbygden. Fritidsnämnden har beslutat om fördelning av driftsbidrag på drygt 1 miljon kronor till lokalerna.

– Civilsamhället och de ideella krafter som verkar i det gör ett fantastiskt jobb att hålla hela vår kommun levande. Bygdegårdarna är en viktig pusselbit för att skapa välmående byar, säger Ari Leinonen (S), ordförande fritidsnämnden.

Det var en enig fritidsnämnd som fattade beslut om driftsbidrag till sammanlagt 41 föreningar och deras samlingslokaler. Syftet med driftsbidraget är att stötta ideella föreningar som äger och driver samlingslokaler, till exempel bygdegårdar, och ska säkerställa ett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter i hela kommunen, framför allt i kommunens ytterområden. Bidraget ska täcka delar av driftskostnaderna för lokalerna.

– Alla de aktiviteter som ideella föreningar arrangerar i de här samlingslokalerna ger ett stort lokalt engagemang och ökad delaktighet för många i vår kommun, säger Joline Göttfert (M), vice ordförande fritidsnämnden.

Drygt en miljon fördelas utifrån driftskostnader för uthyrningsbara lokaler

Föreningarna får dela på sammanlagt 1 112 224 kronor från en budget på 1 114 000 kronor, en summa som avsattes till driftsbidrag för samlingslokaler på fritidsnämndens sammanträde i mars när nämnden beslutade om övriga driftsbidrag. Fritidsnämnden står för 648 400 kronor medan resterande 465 600 kronor kommer från kulturnämnden. Kvarvarande summa, 1 776 kronor, omfördelas till bidraget Stöd till anläggningar, investering.

Stödet till samlingslokaler utgår från ett grundbidrag på 6 000, utöver det ges bidrag baserat på föregående års driftskostnader för de delar av lokalen som löpande kan hyras av föreningar och allmänhet. Ett avdrag görs sedan för de lokaler som hyrs ut till enskild hyresgäst på dagtid, till exempel för skolverksamhet.

Bidraget kan sökas av föreningar vars huvudsakliga uppgift är att hålla samlingslokaler för föreningar, organisationer och boende inom Umeå kommun. Föreningen ska tillhöra någon av riksorganisationerna Bygdegårdarnas riksförbund, Våra gårdar eller Folkets husrörelsen. Övriga sökande föreningar prövas av fritidsnämnden.

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden