​Dragonskolan Sveriges största UF-skola

Intresset för Ung Företagsamhet är stort i Umeå. I år är det Dragonskolan som har allra flest UF-elever i hela Sverige. Under läsåret har skolan hela 276 elever som driver ett företag och lär sig massvis om entreprenörskap och företagande.

– Det är fantastiskt kul att vi är störst, men jag är inte förvånad. Vi har enormt duktiga lärare som arbetat många år med att utveckla UF på skolan och jag överväldigas varje år av hur mycket eleverna lär sig av att driva ett UF-företag, säger Sten Persson, rektor för Ekonomiprogrammet på Dragonskolan.

Möjligheten att starta ett företag i samarbete med UF Västerbotten ges för alla elever på skolan genom det individuella valet. Kursen är obligatorisk för årskurs 2 och 3 och Hantverksprogrammet. Dragonskolan har gjort en medveten satsning på Ung Företagsamhet och intresset för kursen växer år för år.

– Det här är den roligaste och mest lärorika kursen vi har på hela utbildningen. Vi får verkligen göra allt! Jag tror jag kommer att sakna det när vi avslutar vårt företag i vår. Jag hoppas vi får lära oss hur vi kan fortsätta även efter kursen, säger Felicia Häggqvist och Olivia Ödmark i EK 3AB som driver UF-företaget ECO Soap.

Rekordmånga ungdomar driver UF-företag

Ung Företagsamhet i Västerbotten ökar mest i landet. Drygt 26 400 ungdomar driver egna företag på gymnasiet i år. Det är ett rekord för Ung Företagsamhet i Sverige. I Västerbotten är motsvarande siffra 932, vilket är rekord under föreningens 20-åriga historia.

– Det är självklart jätteroligt att intresset för vår utbildning fortsätter att öka. Det är viktigt både för Västerbotten och för hela Sverige. Genom att driva UF-företag får ungdomarna insikt och förståelse för företagande. Många elever får för första gången en kontakt med det lokala näringslivet och viktiga kunskaper inför framtiden oavsett om det väljer att bli anställda eller företagare, säger Jonas Nordin, Regionchef på Ung Företagsamhet i Västerbotten.

Sten Persson
rektor Ekonomiprogrammet
Dragonskolan
sten.persson@umea.se

Jonas Nordin
regionchef
Ung Företagsamhet Västerbotten
jonas.nordin@ungforetagsamhet.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.