Bostadshus vid stallarna. Illustration: White arkitekter.

Godkänd detaljplan för 150 lägenheter och ett nytt parkeringshus vid Dragonfältet

Byggnadsnämnden har godkänt en ny detaljplan för ett område vid Ridvägen på Dragonfältet. Den nya detaljplanen skapar förutsättningar för att bygga två nya kvarter med cirka 150 nya lägenheter samt ett parkeringshus. Detaljplanen går nu vidare till kommunfullmäktige för antagande.

– En bra plan som skapar förutsättningar för många nya bostäder i ett centralt läge. Området är ganska splittrat idag och ett mål med den nya planen är att läka samman stadsmiljön och förtäta och bygga blandstad, helt enligt översiktsplanens intentioner, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Två nya kvarter med bostäder planeras längs Ridvägens västra sida i anslutning till befintliga stallbyggnader. Husen som planeras är fem våningar höga lamellhus som sträcker sig längs hela kvarteret. Mindre flerfamiljshus, i fyra våningar, får uppföras tvärställda mot lamellhusen. Den nya bebyggelsen kan komma att innehålla cirka 150 lägenheter och ambitionen är att det blir hyresrätter.

Ny parkeringsanläggning
Förutom en förtätning med bostäder föreslås ett nytt parkeringshus placeras vid Ridvägen mellan Hovrättsgatan och Bankgatan. Parkeringshuset får fem plan varav 1,5 under mark och beräknas kunna innehålla lite drygt 300 parkeringsplatser. Parkeringshuset och de planerade bostäderna kommer att öka trafiken i området. Tillskottet blir dock litet och bidrar inte nämnvärt till högre halter av kvävedioxid varken i närområdet eller på Västra Esplanaden.

– Parkeringshuset och dess placering är en del av parkeringsstrategien. Vi ska flytta arbetsplatsparkeringar inom centrumfyrkanten till samlade anläggningar utanför, till förmån för kunder och boende i centrum. Totalt sett tillkommer alltså inte speciellt många parkeringsplatser. Det handlar mer om att placera och använda platserna på ett bättre sätt och på så sätt bidra till att förbättra Umeås luftkvalitet, säger Ulrik Berg (M), vice ordförande i byggnadsnämnden.

Bra förutsättningar för gående och cyklister
I den nya planen har trafiksituationen setts över för hela området. Bland annat kommer Ridvägen att få en mer stadsmässig utformning som ska öka tydligheten, tillgängligheten och orienterbarheten för olika trafikanter i området. Syftet är också att få ner hastigheten på Ridvägen. Cykelbanan längs Ridvägen får ett nytt läge på den västra sidan.

Gestaltning i värdefull kulturmiljö
Den nya detaljplanen ger kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer inom det gamla regementsområdet ett formellt skydd. De gamla stallarna markeras med q i planen och får inte rivas. Principen för gestaltningen av området är att de byggnader som planeras för bostäder anknyter i utformning och material till de byggnader som använts för bostadsändamål inom regementsområdet. Det nya parkeringshuset ska utformas i material som knyter an till förråds- och stallbyggnader. Byggnadsnämnden valde även att göra medskicket att det nya parkeringshuset ska utformas med fokus på jämställdhet och trygghet. Det kan till exempel handla om hur man arbetar med belysning i och kring parkeringshuset.

Den nya detaljplanen är godkänd av byggnadsnämnden och går nu vidare till kommunfullmäktige för antagande.

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324