Höjd ersättning till kontrakterade jour- och familjehem

Individ- och familjenämnden har beslutat att höja arvodet till kontrakterade jour- och familjehem med 1,5%. Det motsvarar den ökning kommunanställda fått som insättning till tjänstepension och ska ses som ett sätt att trygga framtida pension.

Under 2023 höjdes insättningen av tjänstepension för anställda i Umeå kommun med 1,5% (från 4,5% till 6%), en höjning som de kontrakterade jour- och familjehemmen inte tidigare fått kompensation för.

- Vi har tagit ett politiskt initiativ till ett höjt arvode för att Umeå kommun ska fortsätta vara en attraktivt val som uppdragsgivare för de familjer som vill bli kontrakterat jour- eller familjehem behöver det skapas goda förutsättningar för dem att utföra sitt uppdrag. Att ge dem möjlighet till eget pensionssparande är en del i det, säger Andreas Lundgren (S), individ- och familjenämndens ordförande.

- Höjning av arvodet i kombination med regeringens satsning av familjehemsvården tror jag är ett framgångsrikt recept för att öka och behålla antalet familjehem, säger Hanna Lundin Jernberg (L), vice ordförande i individ- och familjenämnden.

Höjd ersättning till jourhem med bred målgrupp

Familjehemscentrum har åtta kontrakterade jourhem, det innebär att en vuxen är hemma på heltid för uppdraget. Två av dessa jourhem tar emot barn och unga från 0–20 år, de tar även emot syskonpar och är öppna för att ta emot förälder och barn för en kortare placering. Dessa jourhem nyttjas flitigt då de har en bred målgrupp och finns relativt nära Umeå. Nämnden beslutade därför att höja deras arvode med 4 500 kronor till cirka 38 000 kronor per månad. Ersättningarna kommer att betalas ut från 1 maj 2024. Totalt innebär höjningarna att kostnaderna kommer att öka med cirka 208 000 kronor per år.

Andreas Lundgren (S)
    individ- och familjenämnden
    andreas.lundgren@umea.se

Hanna Lundin Jernberg (L)