Konstnären Hanna Holmgren ställer ut sina storskaliga virkningar och blyertsteckningar på Umeå konsthall 8 april - 28 maj.

​Inbjudan till pressvisning 6 april Umeå konsthall: Materialet, tiden och rummet - Hanna Holmgren

Inbjudan till pressvisning:
Torsdag 6 april, klockan 11:00 i Umeå konsthall

Materialet, tiden och rummet
Hanna Holmgren

8 april – 28 maj i Umeå konsthall, Väven.

Hanna Holmgrens konst hämtar sin inspiration i det textila hantverket där handens arbete, upprepningen och tålamodet ligger som grund. I utställningen Materialet, tiden och rummet visas storskaliga virkningar och blyertsteckningar. Det textila hantverket och tecknandet arbetar parallellt i Hannas skapande och de två teknikerna formar varandra.

Ett streck eller en maska upprepas. Så byggs volymen upp i blyerts och textil. Strecken och maskorna är byggstenarna. Som partiklar bygger de, genom upprepning och tid, materia och världar. En artificiell natur skapas. Ur ett kontrollerat och metodiskt arbete växer så ett landskap av organiska bilder och former fram. Ett landskap att kliva in i, betrakta på avstånd eller gå nära för att granska i dess minsta beståndsdelar.

Under utställningstiden kommer Holmgren själv och tillsammans med besökarna låta några av verken fortsätta växa ut i rummet. Streck läggs till streck och maska läggs till maska i en långsam förändringsprocess.

Biografi:

HANNA HOLMGREN, född 1986, bildkonstnär som främst arbetar med teckning och textila tekniker. Efter studier vid de textila utbildningarna på Konstfack, Stockholm, och HDK, Göteborg, tog hon sin masterexamen 2013. Hon är numera bosatt och verksam i Umeå. Sedan sin examen har hon medverkat i ett antal utställningar på olika håll i Sverige. Framför allt har hon i samarbete med keramikern Matilda Haggärde, arbetat med och visat den egenproducerade utställningen Monumentala Upprepningar på olika kulturhus och konsthallar i Västsverige: Frölunda Kulturhus, Steneby Konsthall, Nemeshallen i Härryda och Partille Kulturrum. Hon har utformat och fungerat som ledare i ett flertal workshop och arbetat med skapande skola i Partille Kommun.

Utmärkelser: Ricklundgårdens ateljéstipendium 2015, Konstnärsnämndens 1-åriga arbetsstipendium 2015, Eric Ericsons Stipendium 2013, Konstfacks stiftelse (samfond för förtjänta studenter) 2011 m.fl.

Kontaktperson:
Anja Boman,
konstsekreterare, Umeå kommun
anja.boman@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan