Internationella Engelska skolan får nej till att starta grundskola

För- och grundskolenämndens ansträngda ekonomiska situation äventyras ytterligare om en nyetablering av en grundskola centralt i Umeå skulle få godkänt. Därför beslutade nämnden att säga nej till Internationella Engelska skolan. Skolan vill etablera sig på Teg där kommunen har en av sina stora högstadieskolor med kapacitet att ta emot fler elever och som nästa år ska påbörja en omfattande renovering.

Ytterligare en etablering av en skola i centrala Umeå skulle innebära överskott av lokaler för såväl fristående som kommunala skolor.

- Engelska skolans profil skulle bidra till ökad segregation och vi måste jobba mer för att minska den. Det pekar även skolinspektionen på. Ökade skillnader mellan skolorna bidrar inte till likvärdighet så att alla elever har lika stora förutsättningar att klara skolan, säger Margareta Rönngren, ordförande i nämnden.

- Miljöpartiet är positiva till fristående skolor men på grund av den ekonomiska situationen som Umeå står inför vill vi inte riskera att nämnden belastas med mer höga fasta kostnader, säger Nasser Mosleh, MP.

Rösterna i nämnden blev sju ja mot fyra nej till tjänsteskrivelsen som pekar på riskerna med en nyetablering.

- Konceptet passar väl in i ”utbildningslandskapet” i Umeå där vi har internationella Bacalaureat programmet på Midgårdskolan och Folkuniversitetets Internationella gymnasium med sina kopplingar till Umeå universitet. Med tanke på de volymökningar som väntas inom grundskolan och Engelska skolans kvalitetsprägel och koncept välkomnar allianspartierna en etablering, säger Peter Sedlacek, (FP) vice ordförande i nämnden.

För- och grundskolenämndens yttrande går nu vidare till Skolinspektionen som är den instans som slutligen fattar beslut om skolstarter.

Margareta Rönngren (S)

Peter Sedlacek (FP)