Ljubljana slog Umeå i finalen om Europeisk miljöhuvudstad 2016

Ljubljana slog Umeå i finalen om Europeisk miljöhuvudstad 2016

Umeå lyckades med en övertygande presentation för juryn i Köpenhamn, men det räckte inte hela vägen. Slovenska Ljubljana blev idag utnämnda till Europas miljöhuvudstad 2016.

– Vi får gratulera Ljubljana. De har varit i final två gånger tidigare – så de har kämpat länge för det här. Det är ändå fantastiskt roligt att Umeå gick till final. Det är ett stort erkännande för Umeå och vårt miljöarbete. Men framför allt för umebornas miljöengagemang, säger Hans Lindberg, kommunstyrelsen i Umeå.

Igår presenterade delegationen för juryn i Köpenhamn, som speciellt lyfte fram bland annat Umeås arbete med översiktsplanen och energibesparingsåtgärder i sitt omdöme.

– Vi gjorde en mycket bra presentation inför juryn. Vi fick bra feedback redan på plats – och det känns toppen, trots att det inte räckte hela vägen fram den här gången. Nu ska vi fira med vinnarna ikväll och sen ska vi hem till Umeå och slipa på hur vi kan förbättra ansökan för att försöka bli miljöhuvudstad 2017, säger Peder Westerberg, kommunstyrelsen.

Miljöhuvudstadens syfte och bakgrund

Mer än två tredjedelar av européerna bor i städer. Många miljömässiga utmaningar som vårt samhälle står inför finns i urbana områden. ”European Green Capital” är ett initiativ för att erkänna städers ansträngningar att åstadkomma hållbar tillväxt, att uppmuntra städerna att vidta ytterligare åtgärder, och att främja utbyte av bästa praxis mellan europeiska städer. Förutom att inspirera andra städer, stärker den vinnande staden sin miljöprofil och förbättrar stadens anseende och attraktionskraft som en destination för folk att besöka, arbeta och leva i.

Sex städer har tidigare utnämnts till ”European Green Capital” sedan starten 2010. Stockholm vann första titeln, följt av Hamburg i 2011, Vitoria-Gasteiz 2012 och Nantes i 2013. Köpenhamn har titeln i år och 2015 är det Bristol.

Kontakt:

Hans Lindberg  kommunstyrelsen (s)  070-589 01 66