Nej till matematik- och språkklasser

Kommunfullmäktige har avslagit en motion från Folkpartiet om att inrätta matematik- och språkklasser i skolor i Umeå.

Folkpartiet yrkade i motionen att matematik- och språkklasserna skulle ha musik-, idrotts- och engelskaklasserna på Grubbeskolan som förebild. Dessutom föreslogs ett samarbete med Umeå universitet kring stöd till särskilda begåvningar.

– Specialklasser är inte exkluderande, som en del säger. Skolinspektionen har varit på Grubbeskolan, men sa inte ett ord om det. Jag är ledsen att frågan är en sådan politisk vattendelare i Umeå. I Luleå ställer hela kommunen upp på spetsutbildningar, säger Peter Sedlacek (FP), vice ordförande i för- och grundskolenämnden.

Låga effekter
För- och grundskolenämnden hade föreslagit att besvara motionen med ett yttrande. Ett argument var att grupper för särskilt begåvade barn ger relativt låga effekter på elevers skolframgång. I kommunfullmäktige valde nämndens ordförande Margareta Rönngren (S) att yrka på avslag av motionen.

– Att dela upp låg- och högpresterande elever i speciella grupper gynnar egentligen ingen. Vi har även diskuterat musikklasserna i nämnden, och de är inte utan problem. Vi har begärt en dragning om hur det faktiskt ser ut, säger Margareta Rönngren (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Margareta Rönngren (S)
för- och grundskolenämnden