Nej till start av fler fristående grundskolor

Prolympia åk 6-9 ansöker om utökning från förskoleklass till åk fem på Umestan från våren 2012. Likaså vill Primaskolan etablera sig med fritidshem, förskoleklass och grundskola på Umedalen. För- och grundskolenämndens säger nej till ansökningarna eftersom det ger negativa konsekvenser för redan befintliga skolor i kommunen.

Grundskoleverksamheten i Umeå kommun hade för 2010 ett underskott på 8 Mkr och för 2009 ett underskott på 5 Mkr som följd av minskat antal elever. Detta trots anpassningar av skollokaler. Antalet elever är just nu som lägst men är åter igen på väg upp under läsåret 2011/2012 vilket leder till bättre balans bland befintliga skollokaler i kommunen.

Yttrandet till ansökningarna pekar på att en utökning av skolor i detta läge skulle innebära att överskott av lokaler på flera skolor än de som enbart ligger i nära anslutning av de nya. För- och grundskolekontoret räknar med 8 Mkr i ökade kostnader som i så fall
måste mötas med motsvarande minskade kostnader inom den kommunala grundskolan.

Andra konsekvenser är ökad trafik, att Prolympia inte ska erbjuda fritidsverksamhet efter skoltid och att Primaskolans kulturprofil inte är något nytt tillskott utöver de skolor som redan finns i närområdet.

– Friskoleetableringar har i hög grad bidragit till skolans utveckling i Umeå totalt sett. Dessutom behövs fler utbildningsplatser i Umeå enligt prognoserna. För Prolympias del förutsätter vi att skolan löser problemen med skolgård för yngre barn, säger Peter Sedlacek (FP), vice ordförande.

Alliansen ställde sig positiv till Prolympias ansökan. FP, M och KD ställde sig också bakom Primaskolans ansökan men är kritiska till placeringen. De tycker dock att konceptet är intressant och vill därför ge Primaskolan chans att etablera sig i Umeå. Centerpartiet röstade nej till Primaskolans ansökan utifrån den tänkta placeringen på Umedalen
med avsaknad av skolgård och i ett område där det finns tre andra skolor med likartad inriktning: Waldorf, Backen, Grubbe.

Skolinspektionen är den myndighet som tar det slutgiltiga beslutet.

Riktlinjer om avgiftsfri skola ska garantera likvärdighet

En utvärdering av avgiftsfri skola är gjord bland ledare och elever där majoriteten av de tillfrågade ser luckor i hur avgiftsfri skola ska tolkas i alla lägen. För- och grundskolenämnden har nu fattat beslut om nya riktlinjer som ska säkerställa att avgiftsfri skola gäller.

– Det är en självklarhet att skolan ska vara avgiftsfri. Möjligheten att delta i skolans verksamheter får aldrig vara beroende av hur familjens ekonomi ser ut. De nya riktlinjerna hoppas vi sätter punkt för tolkningar och bidrar till den viktiga likvärdigheten för alla elever, säger Margareta Rönngren, ordförande i nämnden.

Riktlinjerna godkändes av nämnden men med vissa justeringar för att ytterligare förtydligas. I korthet säger riktlinjerna att alla former av verksamheter i skolan som studiebesök, exkursioner, utflykter, lägerskolor samt aktiviteter i anslutning till friluftsdagar eller motsvarande ska finansieras inom skolans ekonomiska ram eller genom
projektmedel eller annan extern finansiering.

Insamling av pengar till klasskassor där föräldrar betalar och som sedan används till aktiviteter i skolverksamheten ska inte förekomma.
Nöjesresa och får inte ske på skoltid och skolan ska heller inte direkt eller genom personals arbete svara för finansiering eller stöd till resan.

– Ett mångårigt arbete för en avgiftsfri skola är i hamn. Nu blir det tydligt att barnen aldrig ska behöva bekymra sig över att ta med mat för att vara med på skolans aktiviteter. Barnen ska inte begränsas för att föräldrar inte kan betala för friluftsaktiviteter och skolresor, säger Tamara Spiric (V), 2:a vice ordförande i nämnden.

Bakgrund:
Att frågan om avgiftsfri skola tas upp igen är att nämnden önskat en uppföljning av det beslut om avgiftsfrihet som togs 2004. Kommunfullmäktige och För- och grundskolenämnden har också många gånger behandlat ärenden om avgifter i grundskolan utifrån frågor från Vänsterpartiet, Folkpartiet och Miljöpartiet. Uppföljningen visar att både ledare och elever efterfrågar tydligare riktlinjer för avgiftsfri skola. Eleverna uttrycker också en oro för att olika aktiviteter, särskilt vid friluftsdagar, riskerar att upphöra. Enligt skollagen har skolan i enstaka fall möjlighet att ta ut en obetydlig
kostnad för eleverna. Det får dock inte ske återkommande och ska inte utesluta elever från gemensamma aktiviteter.

Medborgarförslag om webbinformation kring Skollagen

För- och grundskolenämnden avslog ett medborgarförslag om att utöka kommunens webbinformation med Skollagens paragrafer och dess innehåll om förskola och skolbarnsomsorg.

– Idag finns information som föräldrar behöver veta för valet av barnomsorg och innehållet utvecklas kontinuerligt utifrån förändringar som sker. Mätningar och jämförelser görs mot andra kommuner där Umeå kommun får höga betyg för sin information, säger Margareta Rönngren, ordförande i nämnden.

På Skolverkets webbplats finns ett rikt innehåll för den som vill fördjupa sig kring skollagen, paragrafer och mycket annat. Där finns även särskilda ingångar för föräldrar och elever.

För mer information, välkommen att kontakta:
Margareta Rönngren, ordförande (S), 070-573 84 83
Peter Sedlacek, vice ordförande (FP), 070-211 43 16