Illustration: Arkinova

Nu startar bygget av nya Haga förskola

Nu är rivningen av den gamla Haga förskola klar och bygget av den nya förskolan startar med uppställning av byggarbetsplatsen.

Det blir en större och mer ändamålsenlig förskola med sex avdelningar fördelat på två plan. Tre av avdelningarna på bottenplan blir helt hörselanpassade. Entreprenör är Nåiden bygg AB.

- Vi följer planen och ligger rätt i tid. Fastighet strävar att bygga hållbart och det kommer att synas även på denna förskola som får miljövänliga material som passar in i omgivningen och sedumtak med dess många fördelar ur miljö- och hållbarhetsperspektiv. Huset kommer att ha en låg energiförbrukning, säger Erik Öhgren, byggprojektledare på Fastighet, Umeå kommun.

Förskolan ska stå klar hösten 2019.

Erik Öhgren
byggprojektledare Fastighet

www.umea.se/hagaforskola

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33