Nya medborgarförslag har lämnats in

Kommunfullmäktige (KF) har tagit emot 15 nya medborgarförslag och bestämt vilken nämnd som ska besluta om dem.

Medborgarförslag nr 8/2012: Bygg en trottoar på ena sidan Majorsvägen och Terminsvägen i Sävar och ploga den vintertid. Förslaget lämnas till Sävar kommundelsnämnd för beslut.

Medborgarförslag nr 9/2012: Namnge de största rondellerna. Förslaget lämnas till byggnadsnämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 10/2012: Bredda elljusspåret i Obbola och lägg till milspåret permanent. Förslaget lämnas till Holmsunds kommundelsnämnd för beslut.

Medborgarförslag nr 11/2012: Bygg ett kollektivhus. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 12/2012: Inför en policy där minst 20 procent av alla planterade buskar, träd med mera genererar frukt och bär som går att äta. Förslaget lämnas till tekniska nämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 13/2012: Bygg en boardwalk runt Nydalasön. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 14/2012: Flytta inte biblioteket till älven. Förslaget lämnas till kulturnämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 15/2012: Bygg inte om alla vägar samtidigt i Umeå. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 16/2012: Kvalitet och kostnader för skolmåltiderna i Umeås skolor. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 17/2012: Skapa obligatoriska anhörigråd på kommunens samtliga äldreboenden. Förslaget lämnas till socialnämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 18/2012: Uppkalla en gata i Umeå efter Knut Harald Giertz. Förslaget lämnas till byggnadsnämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 19/2012: Pingviner på ett snöberg på Västerslätt. Förslaget lämnas till tekniska nämnden för beslut.

Medborgarförslag nr 20/2012: Bygg en skyskrapa som växthus och fjärilshus. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 21/2012: Bygg en linbana över älven och i Umeå centrum. Förslaget lämnas till kommunstyrelsen för beslut.

Medborgarförslag nr 22/2012: Inrätta en vänthållplats för bussresenärer i Sävar och justera busslinjen. Förslaget lämnas till Sävar kommundelsnämnd för beslut.

Läs mer om inkomna medborgarsförslag på www.umea.se/inkomna_medborgarforslag.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen