Nya riktlinjer för hantering av föreningar med skulder

Nu förnyas riktlinjerna för hur föreningar med skulder till kommunen ska hanteras i samband med fördelning av tider i kommunens idrottsanläggningar. Detta fastställdes vid fritidsnämndens sammanträde 30 maj.

För de föreningar som inte reglerat sina skulder kan konsekvensen bli att de inte tilldelas tider i kommunens lokaler under kommande säsong. Detta gäller föreningar som inte betalat sina skulder eller startat en process om avbetalning inom tre månader.

Hänsyn tas till storlek på skulden, föreningens inställning och dialog med kommunen samt om det är något som upprepats tidigare. Beslut tas av fritidschef i samband med den ordinarie processen vid tilldelning av tider för inom- och utomhussäsong.

Bakgrund
Varje år fördelas en stor mängd tider i kommunens olika idrottsanläggningar. Med anledning av detta har fritidsnämnden ett styrdokument med mål och kriterier för fördelning av tider i inomhuslokaler. Detta dokument reviderades senast 2016 och nu finns behov av revidering i samband med 2017 års fördelningsprocess. Styrdokumentet som revideras heter ” Mål och kriterier vid fördelning av tider i Umeå kommuns idrottshallar och anläggningar”.

Frågor gällande detaljer i riktlinjerna hänvisas till:

Stefan Hildingsson
fritidschef
stefan.hildningsson@umea.se

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden
ari.leinonen@umea.se

Lennart Johansson (M)
vice ordförande
fritidsnämnden
lennart.johansson@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.