Positiv tendens i socialnämndens ekonomi

Den senaste ekonomirapporten visar en positiv tendens i socialnämndens ekonomi. Årsresultatet kan bli + 20 miljoner kronor. Åtgärder inom ramen för en aktivitetsplan börjar ge effekt, bland annat inom områdena personlig assistans och försörjningsstöd. Det prognostiserade årsresultatet + 20 miljoner kronor är till största delen en följd av att socialnämnden fått ett omställningsbidrag på 12 miljoner kronor och ett tillskott ur lönereserven. Både lönereserv och omställningsbidrag beslutades i september, och fanns därför inte med vid förra prognostillfället. – Tendensen är glädjande. Men vi jobbar oförtrutet vidare med samma tryck, vi får absolut inte slå oss till ro. Vi måste minska kostnaderna detta år för att klara verksamheterna nästa år, säger socialdirektör Eva Klingefors. Åtgärder inom ramen för nämndens aktivitetsplan beräknas hittills ha gett en effekt på 8 miljoner kronor. Av totalt 56 aktiviteter är 17 genomförda till och med september. Effekten detta år beräknas bli en besparing på 19 miljoner kronor, och 26 miljoner kronor 2008. – Det är förstås positivt att vi ser ut att gå mot ett nollresultat vid årets slut, men det är viktigt att komma ihåg att omställningsbidraget ska underlätta arbetet med att minska kostnaderna detta år för att klara kostnadsökningar nästa år, säger socialnämndens ordförande Eva Andersson (s). Stora utmaningar 2008 Nästa år räknar socialnämnden med en kostnadshöjning på 10 procent. Flera nya äldreboenden ska startas, en mycket kostsam process. Kommunals anställda får ett lönelyft från och med den 1 januari nästa år, vilket är kännbart för socialnämndens ekonomi. En tydlig trend det senaste året är också att behoven inom handikappomsorgen ökar. Fler personer söker och är berättigad till insatser, samtidigt som det är svårt att få pengarna från Försäkringskassan att räcka. För mer information kontakta: Socialnämndens ordförande Eva Andersson 090- 16 17 70 070- 326 63 80 eva.andersson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Umeå kommun Informationsenheten 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Förenade Care har fortsatt förtroende Det privata företaget Förenade Care är lämpliga att driva nya Marielunds äldreboende. Den uppfattningen står socialtjänsten fast vid efter en ny granskning av företaget. För en tid sedan beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att driften för det nya äldreboendet på Marielund skulle skötas av Förenade Care. Beslutet föregicks av en upphandling, i den processen ingick en granskning av företaget. En granskning i ett regionalt nyhetsmedia resulterade i att uppgifter om brister hos företaget presenterades i ett nyhetsinslag. Socialtjänstens upphandlingsgrupp har därför gått igenom materialet igen. Men även denna gång gör gruppen bedömningen att det inte finns anledning att ifrågasätta företagets förmåga att – Det finns bland annat ett tillsynsbesök i företagets historia där kritik lämnas mot bland annat dokumentationen på en plats i Mälardalen. Men vår bedömning är att företaget är fullt kapabelt att driva Marielunds äldreboende, säger socialdirektör Eva Klingefors. För mer information kontakta: Socialnämndens ordförande Eva Andersson 090- 16 17 70 070- 326 63 80 eva.andersson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Umeå kommun Informationsenheten 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Socialtjänsten har jämfört offentliga och privata alternativ Det finns nästan aldrig ett direkt samband mellan driftsform och brukarnas upplevelse av kvalité. Den upphandlade verksamheten är oftast billigare i drift. Det visar en genomgång av de privata utförarna (företagen) som socialtjänsten genomfört. Idag utförs cirka 20 procent av äldreomsorgen i Umeå av privata företag efter upphandling av kommunen. Socialförvaltningen har genomfört en utvärdering av den äldre- och handikappomsorg som upphandlats och som drivs av privata företag. Syftet är att granska upplevelsen av kvalité i relation till kostnaderna. År 2005 var de äldre lika nöjda med de privata som de offentliga utförarna. Året därpå var brukarna mer nöjda med kommunens verksamhet. Socialtjänsten medger att det är svårt att mäta kvalité och påpekar att metoderna att mäta måste utvecklas ytterligare. – Vi ska bli bättre på att följa upp kvalité och se vad vi får för pengarna. Alla verksamheter, oavsett driftsform, ska ha bra och lika villkor men vi måste också ställa likvärdiga krav på alla när det gäller uppföljning och utvärdering, säger socialdirektör Eva Klingefors. För mer information kontakta: Socialnämndens ordförande Eva Andersson 090- 16 17 70 070- 326 63 80 eva.andersson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Umeå kommun Informationsenheten 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se