Ett 100-tal önskefåglar tillverkas under kulturlovet av barnen i Umeå kommun. De ska sedan hängas upp i Önsketrädet i Petrozavodsk.

​Pressinbjudan 3 november 2016: Barn skapar önskefåglar till Önsketrädet i Petrozavodsk

I 40 år har Umeå och Petrozavodsk varit vänorter. Det firas med att barn i Umeå kommun gör fåglar på flera bibliotek under kulturlovet. I slutet av november ska de överlämnas till Önsketrädet i Petrozavodsk under de Västerbottniska kulturdagarna som arrangeras av Umeå kommun, Region Västerbotten och Länsstyrelsen i Västerbotten.

Pressinbjudan: Ålidhemsbiblioteket, Lärarstråket 1, Umeå, torsdag 3/11 kl.13:30

– Det är en stor ära att få överräcka alla fina önskefåglar från våra barn i Umeå till barnen i Petrozavodsk. Det känns som en självklar gåva i samband med 40-års firandet då det är barnen som ska förvalta vårt gemensamma samarbete i framtiden, säger Christer Lindvall, (S), ledamot i kommunstyrelsen.

På kulturlovet genomförs flera workshop på många bibliotek och på Kulturcentrum för barn och unga i Umeå kommun. Barnen skapar ett 100-tal önskefåglar med önskningar som ska hänga i Önsketrädet i Petrozavodsk som är en gåva från Umeå kommun sedan tidigare.

Önskefåglarna ska överlämnas av Christer Lindvall,(S) till Petrozavodsk borgmästare Irina Miroshnik i samband med de Västerbottniska kulturdagarna 24-26 november i Petrozavodsk som genomförs i samarbete med Region Västerbotten och Länsstyrelsen i Västerbotten.

Önsketrädet är utformat av skulptören Kent Andersson och är en gåva från Umeå kommun till Petrozavodsk. Sedan 1996 står det vid Onega-sjöns strand i Petrozavodsk. Det är en riktig fura övertäckt med glasfiber och med ett öra på stammen, där man kan viska sin önskning. Men bara en!

Ett stort antal kulturutövare från länet kommer att delta i de Västerbottniska kulturdagarna i Petrozavodsk:

• Dockteatern Månstjärnan
  • Frida Selander
  • Folkmusikgruppen ”I rörelse”
  • Musikskolan i Umeå
  • Film i Västerbotten tillsammans med Umeå Filmfestival
  • Västerbottens museum
  • Skogsmuséet i Lycksele
  • Ann Salomonsson (slöjd)
  • Hemslöjdsföreningen
  • Länsbiblioteket i Västerbotten

För mer information om önskefåglarna:

Maria Nordenback
bibliotekarie Ålidhemsbiblioteket

Västerbottniska kulturdagarna i Petrozavodsk:

Susanne Olsson

Internationell handläggare
+46 (0)90-16 12 55
+46 (0)70-244 46 49
susanne.a.olsson@umea.se
www.umea.se/internationellt

Christer Lindvall, (S)
kommunstyrelsen, Umeå kommun
christer.lindvall@umea.se

Presskontakt:
Ingela Hjulfors Berg
kommunikatör
Umeå kommun kultur

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan