PRESSINBJUDAN: Kan en GPS locka ut en 15-åring i naturen?

För- och grundskoleförvaltningen Naturskolan Och hur kan vi väcka intresset hos en 8-åring för naturvetenskaplig forskning? Förra året fick Naturskolan i Umeå drygt 2 Mkr av Naturvårdsverket för att arbeta med fortbildning i naturvård och lärande för hållbar utveckling i för- och grundskolan i Umeåregionen. Kom och lyssna och ställ frågor kring hur vi arbetat och använt pengarna i vårt projekt Naturskola i Umeåregionen. Inbjudan vänder sig bl a till personal inom kommunen, Umeå universitet, länsstyrelsen, företag och media. Tid: måndag den 8 maj kl 12-14. Plats: Västangård, hus E 13. Vi börjar med lunch kl 12 och kl 13 presenterar vi vår verksamhet. För mer information: Erika Åberg, Biolog på Naturskolan i Umeå, mobil: 070-569 03 21 Läs om oss på: www.skola.umea.se/naturskolan. Bifogat följer en artikel om upplevelsepedagogik som Naturskolan arbetar med. Gabrielle Hultdin Informatör för- och grundskolan 090-16 12 33, 070-345 12 33

• Lokal/regional påverkan

• Västerbotten

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Claes Björnberg

Presskontakt presskommunikatör 070-390 19 33