Sommarevenemang får stöd av kommunen

Rix FM-festivalen och Swedish Beach Tour Umeå 2010, två evenemang i Umeå under våren och sommaren, får ekonomiskt stöd av Umeå kommun enligt beslut i arbetsutskottet.

Arrangören av gratisfestivalen Rix FM, som hålls i anslutning till Nordic Rock i slutet av maj, får uppdragsersättning med 150 000 kronor. Rix FM-festivalen genomförs på kajen 27 maj i samarbete med Västerbottens-Kuriren och Umeå C. Festivalen är ett exempel på evenemang för hela familjen och som också lockar besökare till Umeå. Till tidigare års Rix FM-festivaler kom fler än 10 000 personer.

För deltävlingen i Swedish Beach Tour 4-7 augusti får arrangören 250 000 kronor i uppdragsersättning. Umeå City Beach avgörs då får tionde gången och därför planeras en större beachvolley-fest än tidigare år. Den publika tävlingen är ett av de större sommarevenemangen i Umeå, och ett motiv för stödet är att det skapar ett levande och aktivt centrum med positiva effekter för handel- och restaurangnäringen.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen