Tydligt politiskt nej till lustkontrakt

De tidigare omdiskuterade uppdragsbeskrivningarna inom äldreomsorgen, ibland kallade "lustkontrakt" ska inte användas mer. Personalutskottet har lyft frågan eftersom det förekommit uppgifter om dokumentet, där det i sista raden står att personalen ska visa "lust och vilja" i sitt jobb, fortfarande används ute i verksamheten.

- Beslutet innebär att vi ger en tydlig politisk signal om att detta inte ska användas. Vi har kollektivavtal, dessa gäller och är tillsammans med kommunens ledarpolicy styrande för hur dialogen och överenskommelsen mellan chef och medarbetare ska se ut, säger Christer Lindvall (S), ordförande kommunstyrelsens personalutskott.

Uppdragsbeskrivningen, som ett antal medarbetare uppmanats att skriva under efter samtal med sin chef, följer enligt tjänstemännen och facken de övriga kriterier som denna typ av dokument ska följa. Konflikten gäller i huvudsak den sista raden där det står att personalen ska visa "lust och vilja" i sitt jobb.

Personalutskottet var enigt i sitt beslut.

För mer information kontakta:
Christer Lindvall (S)
Ordförande kommunstyrelsens personalutskott