Umeå arrangerar SM-veckan sommar 2022

SM-veckan vintern 2014 blev en riktig folkfest i Umeå. År 2022 är det dags igen, då arrangeras nämligen SM-veckan sommar i Umeå då ett flertal olika idrottsevenemang kommer att arrangeras under en vecka.

Riksidrottsförbundet och Sveriges television har nu beslutat att Umeå får arrangera SM-veckan sommaren 2022.

– Vi är oerhört glada och stolta över att få vara med och arrangera SM-veckan. Det är ett kvitto på den starka lokala idrottsrörelsen vi har i Umeå med aktiva barn och ungdomar, engagerade ledare samt våra många elitidrottare, säger Stefan Hildingsson, fritidschef, Umeå kommun.

Under en SM-vecka sommar räknar Riksidrottsförbundet med 8000–9000 deltagare och funktionärer samt en hel del publik, både på plats och via tv.

–Tillsammans med våra engagerade föreningar kommer det här att bli en fantastisk vecka. Arrangemanget kommer att ge positiva effekter för Umeå och kommer att bli en höjdpunkt under Umeås 400-årsfirande som äger rum samma år, Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun.

I Umeå finns god tillgång till arenor vilket ger stora möjligheter till många olika former av idrotter utöver nyckelidrotterna friidrott och simning. Många idrotter kan ske nära eller mitt i centrum. Rådhustorget och Skeppsbron ses som centrala punkter under SM-veckan, både som tävlings- och publikområde.

–Vi ser verkligen fram emot SM-veckan här i Umeå och kunna vara en del av de omfattande idrottsevenemang och högklassiga tävlingar som då kommer att presenteras. Vi i IFK Umeå har lång erfarenhet av att arrangera bland annat friidrottstävlingar på såväl nationell som internationell nivå. 2022 vill vi ge alla chansen att få uppleva det bästa som friidrotten då har att visa upp för sin publik, säger Jan Sundman, ordförande, IFK Umeå.

Samtliga idrotter som blir aktuella kommer att annonseras närmare starten för arrangemanget.

Om SM-veckan

Syftet är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad som huvudort. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och genomförs på olika orter i Sverige. Under SM-veckan sommar 2018 är 51 idrotter aktuella.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Sveriges television (SVT) är sändande bolag.

Hans Lindberg (S)
kommunalråd
kommunstyrelsens ordförande
hans.lindberg@umea.se

Stefan Hildingsson
fritidschef
stefan.hildingsson@umea.se

Jan Sundman
IFK Umeå
jan.sundman@ifkumea.com

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Sara Stenberg

kommunikatör Fritid 090-16 12 33