Umeå kommun med i Ekomatsligan

Umeå kommun har kvalificerat sig till Ekomatsligan 2014, en rankning av landets kommuner, landsting och regioner gällande andelen ekologiska inköp.

För att kvalificera sig till Ekomatsligan behövs minst 25 procent ekologiska inköp. Ekomatsligan tas fram av EkoMatCentrum, ett resursteam för hållbarhetsfrågor. Måltidsservice i Umeå kommun har arbetat med att utöka den ekologiska andelen livsmedel sedan 2007 och uppnår nu 28 procent ekologiska inköp. Målet är att öka andelen med ytterligare 5 procent till 2015.

-Det känns oerhört roligt att finnas med i ligan särskilt som vi är den kommun längst norrut som kvalificerat oss, säger Kerstin ÖrnAndersson, måltidsplanerare på Umeå kommun.

Fakta EkoMatcentrum
EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Malin Sundbom
måltidsutvecklare