Underskott i för- och grundskolenämnden

Efter augusti redovisar för- och grundskolenämnden ett underskott på drygt -43,6 Mkr. Prognosen för 2018 visar på ett underskott på -50 Mkr.

Underskottet beror på att verksamheten haft för hög bemanning i förhållande till budget under vårterminen 2018 samt att åtgärder för att hantera den ramsänkning från december 2016 inte varit möjliga att effektuera inom nämndens ansvarsområde.

Den för stora bemanningen under våren beror på att verksamheterna ännu inte anpassat sig efter de senaste årens effektiviseringar. Ett intensivt arbete har därför pågått inför läsårsstart för att anpassa organisationen till budgeterad nivå 2018.
–Jag vet att verksamheterna jobbat intensivt med att komma ner till budgeterad bemanning och min förhoppning är att resultatutvecklingen stannar upp under höstterminen. Våra ledare gör ett fantastiskt jobb, speciellt med tanke på de försvårande omständigheterna kopplade till det nya lönesystemet och den tid som ledarna måste lägga där, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Studieresultat

Vårterminen 2018 blev 92 procent av eleverna i åk 9 behöriga till ett nationellt gymnasieprogram. Pojkarnas behörighet var den högsta uppmätta under den senaste femårsperioden
Målet är alla elever som går ut grundskolan ska nå behörighet till gymnasieskolan. Vi gläds åt årets resultat och hoppas att den positiva resultatutvecklingen fortsatt håller i sig, säger Moa Brydsten.

I åk 6 visar betygsmedelvärdet samma resultat som de senast tre åren och skillnaden mellan pojkars och flickors resultat är i stort sätt oförändrad. I åk 3 presterar flickorna lika goda resultat i matematik som de senaste fem åren. Pojkarnas meritvärde var det högsta uppmätta under den senaste femårsperioden (226} och flickornas det lägsta (243}. Och i jämförelse med kommungruppen större städer ligger Umeå på en andra plats i matematik för åk 3.

Kompetensförsörjning

Rekryteringsläget under våren visar på ett mindre kärvt läge jämfört med tidigare år, men det är fortfarande brist på sökande till kommunens ytterområden. Antalet sökande till rektor- och förskolechefstjänster är också fortfarande låg. En lösning på detta har varit att införa biträdande rektor, vilket har haft en positiv effekt.

Nämndsammanträdet pågår. Efter kl. 16.00 är media välkomna till presskonferensen Information om processen skolstruktur. Eller kontakta nämndens ordförande eller vice ordförande via telefon efter presskonferensen.

Kontakt:

Moa Brydsten (S)
för- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande
för- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.