Unga i Umeå uppmanas att ge fan i droger

Unga i Umeå uppmanas att ge fan i droger

Allt fler unga i Umeå använder droger. Därför startar UmeBrå, Umeå kommuns lokala drog- och brottsförebyggande råd, nu en kampanj som framförallt riktar sig till unga i åldrarna 12-15 år. I kampanjen deltar William Spetz och flera andra Umeåprofiler, som i korta Vine-filmer uppmanar unga att ge fan i droger.

– Syftet är att få ungdomarna att våga ta ställning mot droger och tacka nej när tillfälle ges, till exempel i samband med skolavslutningen, berättar Seth Åberg på UmeBrå.

Starkt språk – en del av poängen
Målgruppen 12-15 åringar är svår att nå, men genom att kommunicera med ungdomarna i den nya kanalen Vine och genom att använda ett språkbruk som väcker känslor tror UmeBrå att man kan lyckas.
– Vi vill nå ungdomarna i deras egen vardag och bedriva kampanjen på deras arena, långt ifrån vuxenvärldens pekpinnar, förklarar Seth Åberg. Det är en poäng att en del vuxna kanske kommer ha svårt att ta till sig kampanjen, både budskaps- och utförandemässigt.

Umeåprofiler i täten
UmeBrå har till kampanjen mobiliserat flera Umeåprofiler som har anknytning till målgruppen. En av dem är William Spetz (se bifogad intervju), som gör webb-tv åt SVT. Han har över 31 miljoner visningar och 207 000 prenumeranter på sin YouTube-kanal.
– För mig är det självklart att ställa upp, säger William Spetz. Droger är skit och det är värdelöst att de ökar bland unga. Om jag kan påverka utvecklingen vill jag göra det.

Spela in och dela filmer via Vine
När kampanjen nu kör igång är det möjligt för alla att spela in sin egen Vine-film, som är sex sekunder lång, och säga att man ger fan i droger. Alla som delar och taggar sin film #GeFan på Twitter eller Facebook är med i en tävling, där en jury utser den bästa filmen.
– Inom formatet är det fria händer, vi hoppas att många på sitt eget sätt passar på att säga att man ger fan i droger, säger Seth Åberg.
Utöver Vine-filmerna kör UmeBrå även en del marknadsföring i form av affischer och dekaler ute på några av Umeås högstadie- och gymnasieskolor.

UmeBrå gjorde i våras en uppmärksammad film, ”Snälla, säg att det blir bra snart”, där föräldrar till droganvändande barn berättar om sina upplevelser. #GeFan är ytterligare en kampanj för att motverka droganvändandet i Umeå, nu riktad direkt mot ungdomar.

Seth Åberg
processledare UmeBrå
seth.aberg@umea.se

William Spetz
Lokal profil för kampanjen
williamspetz@hotmail.com

Linn Lundström
kommunikatör Umeå fritid
linn.lundstrom@umea.se

UmeBrå är Umeå kommuns lokala drog- och brottsförebyggande råd. Rådet är ett sektorsövergripande nätverk om består av representanter från kommunen, polisen, kyrkan, landstinget samt näringslivet. Vårt uppdrag är att möjliggöra och effektivisera alkohol-, drog- och brottsförebyggande arbete inom Umeå kommun.

Vine är en ny kanal i sociala medier där användarna kan spela in och dela egna filmer som är 6 sekunder långa.