Umeåbaserade InfiCure Bios grundare, Sofia Mayans, vd, och Dan Holmberg, forskningschef.

InfiCure Bio skriver avtal med två nya internationella storbolag

InfiCure Bio fortsätter att ta steg på den globala marknaden och har nu skrivit avtal med två nya internationella storbolag.
– Kontrakten med de nya kunderna visar tydligt att läkemedelsbolagen fortsätter satsa på utveckling av nya läkemedel mot fibros, vilket är väldigt lovande för InfiCure Bio, säger Sofia Mayans, vd.

InfiCure Bio har tagit fram en unik modell som underlättar för läkemedelsföretag att snabbare och med större säkerhet kunna testa framtida läkemedel mot fibros, vilket är ärrvävnad i organ. Ärrvävnaden uppkommer när organet skadas och en vanlig orsak till organskada är inflammation i vävnaden, vilket till exempel kan uppstå vid fettlever. Att fibros uppstår behöver inte vara något problem, men om det blir för mycket fibros i organet kommer det att sluta fungera.

InfiCure Bio har tidigare landat flera stora avtal med internationella kunder, bland annat med Cymabay Therapeutics, ett börsnoterat läkemedelsbolag i USA. De två avtal som InfiCure Bio nu signerat är även det med kunder som är aktiva inom utveckling av läkemedel mot både lever- och njurfibros.

– Det gör vår prekliniska modell väldigt intressant för dem då de kan utvärdera effekten av sin substans på både lever- och njurfibros samtidigt, säger Sofia Mayans och fortsätter:
– Det här är ännu ett bevis på behovet av och potentialen i vår modell. Kontrakten med våra nya kunder är en energiboost för hela verksamheten och visar också att läkemedelsindustrin kommit i gång igen efter pandemin.

Parallellt med projekten för de nya kunderna jobbar InfiCure Bio nu strategiskt och målmedvetet med att hitta fler kunder, både i USA och Europa.

– Det känns som att vi har en spännande tid framför oss. Innan pandemin jobbade vi mest på den amerikanska marknaden, men pandemin har visat oss att det är oerhört viktigt att sprida riskerna och lägga mer energi på att hitta kunder i andra delar av världen så som Europa, säger Sofia Mayans.

För ytterligare information:
Sofia Mayans, PhD, vd Inficure Bio
+46 70-366 46 66
sofia.mayans@inficurebio.com

Om Inficure Bio
Inficure Bio är ett life science bolag med fokus på preklinisk utveckling av nya läkemedel för behandling av kroniska inflammatoriska och fibrotiska tillstånd. Bolaget har en panel av prekliniska modeller, inklusive en unik modell, för studier av kronisk inflammation och fibros.
Inficure Bio grundar sig på extensiv kompetens inom immunologi, inflammation och fibros och erbjuder en kompetent och flexibel service inom detta område.
Inficure Bio verkar på en global marknad med kunder i bland annat Australien, USA och Europa. Ytterligare information om bolaget finns på www.inficurebio.com.