Nyhet -

Arom-dekor Kemi AB har avancerad orderhantering via Visma Administration och Unifaun Online

Arom-dekor har kontor, produktion och lager två mil utanför Borås och är en av Nordens ledande leverantörer av kemikalier för fordonsvård, verkstadsindustri samt rengöring i allmänhet. Bolaget har 10 anställda och en omsättning på 72 miljoner. För att minska administrationen med att skicka kemikalier, så kallat farligt gods, valde Arom-dekor att investera i TA-systemet Unifaun Online.

– När man fraktar kemikalier krävs en mer avancerad redovisning än när man skickar vanligt gods och för att slippa fylla i allting för hand varje gång valde vi att köra igång med Unifaun Online under 2012. Nu har vi all information som behövs i onlinesystemet och handpåläggningen är betydligt mindre, berättar Anders Hillderseth, logistikansvarig på Arom-dekor.

Använder tilläggsmodulen Unifaun Transport
Arom-dekor använder sig av affärssystemet Visma Administration för order-och lagerhantering. Under 2012 investerade de i TA-systemet Unifaun Online och integrerade det med Visma Administration via tilläggsmodulen Unifaun Transport samt Unifaun Orderkoppling. Unifaun Transport kan tillsammans med Visma Administration skapa de orderfiler som orderkopplingen läser in till Unifaun Online. På så sätt kan Arom-dekor återanvända informationen om mottagare, ordernummer, frakttjänst i Unifaun Online som säljaren fyller i när de tar beställningen och är styrande för deras fraktutskrifter.

– Orderflödet fungerar genom att säljarna tar emot en beställning via telefon, mejl eller fax. De knappar sedan in beställningen i Visma och skriver ut en följesedel. Vi på lagret skannar artikelnummer, packar produkten samt skriver ut fraktetikett via Unifaun Online som då har all information som behövs. Väldigt smidigt och enkelt, berättar Anders Hilderseth vidare.

Arom-dekor skickar ca 50 order om dagen när det är högsäsong på vintern och ca 20 per dag under sommaren. De använder sig främst av två olika transportörer som de hanterar i Unifaun Online.

Fakta Arom-dekor Kemi AB:
Arom-dekor Kemi är en av Nordens ledande leverantörer av kemikalier för fordonsvård, verkstadsindustri samt rengöring i allmänhet. De har även ett brett sortiment av specialkemikalier för olika ändamål. Bolaget har 10 anställda och en omsättning på 72 miljoner. Kontor, produktion och lager ligger i samhället Sexdrega ca 2 mil utanför Borås.
Läs mer om Arom-dekor:
www.aromdekor.se

Fakta Unifaun AB
Unifaun startades 1996 och har drygt 30 medarbetare, en stabil finansiell ställning och en fastslagen plan för bolagets utveckling i Norden de kommande åren. Över 50 000 företag använder Unifauns onlinelösningar dagligen. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom de centrala systemen och en tillgänglighet på över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Under mer än femton år har Unifaun samarbetat med de största och ledande transportörerna på den nordiska marknaden, och idag finns det stöd för ett stort antal transportörer i Norden i Unifauns system.
Läs mer om Unifaun:
www.unifaun.com