Himla AB startar försäljning via e-handel och väljer Unifaun Online som TA-system

Himla AB startades 1990 och arbetar med textilier för heminredning med egna märket Himla. Fram tills nu har försäljningen av varorna enbart skett via återförsäljare. Den 16 september 2014 var det dags att lansera den egna webbutiken. För att få en effektiv orderhantering redan vid start valde Himla att integrera affärssystemet Winbas med TA-systemet Unifaun Online.

Himla AB ägs av Annica Högström som köpte bolaget 1996. Idag har Himla 30 anställda och omsätter ca 70 miljoner SEK. Huvudkontor och lager ligger i Uppsala. Formgivningen och färgsättningen av produkterna är Himlas egen design. Textilierna är främst linne men även andra naturmaterial såsom ull, siden och bomull. En regel genomsyrar hela Himlakonceptet och det är att allt skall vara i naturmaterial. Himlas produkter har hittills sålts via återförsäljare och på egna Concept Stores. Men då sortimentet hela tiden har utvecklats och det idag finns ca 4000 artiklar har återförsäljarna inte kunnat ta emot hela sortimentet. Därför har nu steget tagits till att erbjuda slutkunderna Himlas produkter via en egen webbutik.

̶ Vi har nu växt så pass mycket och vill utöka med ytterligare en säljkanal. För att kunderna skall kunna få ta del av alla produkter så har det blivit dags för oss själva att lansera en renodlad Himlabutik på nätet, berättar Lena Rösiö, Office Manager på Himla AB.

Himlas webbutik är byggd på webbplattformen Wordpress och deras affärssystem är Winbas. För att effektivisera orderflödet och slippa föra över information mellan systemen manuellt tog Himla hjälp av Merbics AB som är konsulter för affärssystemet Winbas. De har byggt en integration mellan Winbas och TA-systemet Unifaun Online.

̶ Vi ser verkligen effekten och tidsbesparingen med att ha ett integrerat system. Nu när vi fått in en order och plockat den, kan vi lätt skriva ut fraktdokumenten genom ett par knapptryckningar i affärssystemets transportbrygga. Så säkerställs även att alla uppgifter kommer med korrekt. Kunderna blir också automatiskt meddelade om att deras produkter är på väg via både sms och e-post. De får även kollinummer så de kan spåra sina paket. Väldigt smidigt och enkelt, berättar Lena vidare.

Himla använder främst DB Schenker som transportör, som de hanterar i TA-systemet Unifaun Online. För att förenkla orderhanteringen ytterligare är nästa steg att även integrera webbplattformen Wordpress med affärssystemet så att orderinformationen automatiskt går igenom alla tre systemen.

Fakta Himla:
Himla AB grundades 1990 och köptes 1996 av Annica Högström. Är ett varumärkesföretag som arbetar med textilier för heminredning. Formgivning och färgsättning är egen design där Himlakonceptet står för kvalité, färgkoordination och inspirerande variation – allt i naturmaterial. Sortimentet omfattar produkter inom segmenten Dining, Living, Bed, Bath samt Fabrics. Himla har idag 30 anställda och omsätter ca 70 miljoner SEK. Huvudkontor och lager ligger i Uppsala.
Läs mer om Himla: www.himla.se

Fakta Merbics AB:
Merbics är ett konsultföretag, verksamt sedan 1997, som säljer och supportar Winbas Affärssystem. De utvecklar integrationslösningar och anpassningar.
Läs mer om Merbics: www.merbics.se

Fakta Unifaun AB:
Unifaun startades 1996 och har 35 medarbetare, en stabil finansiell ställning och en fastslagen plan för bolagets utveckling i Norden de kommande åren. Över 50 000 företag använder Unifauns onlinelösningar dagligen. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom de centrala systemen och en tillgänglighet på över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Under mer än femton år har Unifaun samarbetat med de största och ledande transportörerna på den nordiska marknaden, och idag finns det stöd för ett stort antal transportörer i Norden i Unifauns system.
Läs mer om Unifaun: www.unifaun.com