Rapunzel of Sweden skickar löshår till hela världen med hjälp av TA-systemet Unifaun Online

29-åriga entreprenören Ida Backlund startade Rapunzel of Sweden 2007. Ida letade efter en leverantör av löshår för eget bruk och när hon inte hittade någon bra såg hon möjligheterna med att själv starta upp ett företag. Succén var ett faktum och idag erbjuder Rapunzel of Sweden produkter med sitt eget varumärke Rapunzel® till privatpersoner och frisörer över hela världen. Försäljningen sker via egna webbutiken, genom fyra egna salonger och genom vissa utvalda återförsäljare. För att skicka produkterna använder Rapunzel of Sweden TA-systemet Unifaun Online.

I Umeå har Rapunzel of Sweden sitt huvudkontor och lager. Därifrån skickas produkterna ut till alla kunderna, de egna salongerna och återförsäljarna. Rapunzel har idag 50 anställda och en omsättning på 100 miljoner. Produkterna är löshår, både äkta och syntetiskt i flera olika kvaliteter samt tillbehörsprodukter. 2007 startade Rapunzel of Sweden sin webbutik som är byggd på e-handelsplattformen SiteDirect. För att skicka produkterna använde Rapunzel of Sweden till en början TA-systemet Pacsoft Online som är PostNord Logistics TA-system, framtaget av Unifaun AB. Det fanns en färdig integration mellan e-handelsplattformen och TA-systemet som gjorde att hela orderhanteringen sköttes i SiteDirect.

–SiteDirect är en utmärkt plattform för vår verksamhet och den har följt med under hela vår expansionsresa. Att det gick att integrera TA-systemet Pacsoft Online med SiteDirect underlättade väldigt mycket för oss, eftersom vi kan sköta hela flödet i ett system, berättar Jesper Olsén, IT-ansvarig på Rapunzel of Sweden.

Rapunzel of Sweden började försäljning i Sverige 2007 och har sedan växt till att idag erbjuda produkterna till hela världen. Webbutiken finns och underhålls på åtta olika språk. Med tillväxten kom även behovet av att använda fler än en transportör. För att kunna hantera flera transportörer i samma TA-system bytte de 2012 från Pacsoft Online till transportörsneutrala TA-systemet Unifaun Online. Idag använder de transportörerna PostNord Logistics, UPS och Swiss Post via Unifaun Online.

–Förra året skickade vi produkter till 60 olika länder och idag skickar vi ca 400-500 försändelser per dag. Därför är det viktigt att vår orderhantering är så optimal och enkel som möjligt och det har vi lyckats med. Vi skriver ut en plocklista på ungefär nio order åt gången. Därefter plockar och scannar vi produkterna och lagersaldot uppdateras automatiskt i webbutiken. När vi packat färdigt väljer vi fraktsätt och klickar på ”skriv ut” i SiteDirect. Då åker informationen automatiskt över till Unifaun Online som skickar EDI till valda transportören och skriver ut fraktetiketter som vi klistrar på paketen. Enkelt! berättar Jesper vidare.

Rapunzel använder tjänsterna föravisering och spårning i Unifaun Online, vilket innebär att kunderna både kan få reda på när produkterna skickas från lagret och var deras paket är i transportkedjan.

Fakta Rapunzel of Sweden:
Erbjuder sitt eget varumärke Rapunzel® till frisörer och privatpersoner över hela världen genom egna webbutiken, egna salongerna och genom vissa utvalda återförsäljare. Huvudkontoret ligger i Umeå och de har egna salonger i Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö. De omsätter 100 miljoner och har 50 anställda. Läs mer om Rapunzel of Sweden: www.rapunzelofsweden.se