Eleiko gjorde utleveransen ”Allt i en knapptryckning” möjlig!

Eleiko är företaget som gick från att vara en liten elproduktsfabrik i Halmstad år 1957 till att börja producera och sälja skivstänger 1963. Idag är Eleiko en stor koncern som skapar produkter för funktionell styrketräning och allmän gymträning som skivstänger, hantlar, kettlebells, ställningar, bänkar, gymmaskiner och löpband. Koncernen omsätter idag ca 160 miljoner och levererar till över 160 länder, med huvudkontor och huvudlager i Halmstad och dotterbolag och lager i både USA och Ryssland. Totalt jobbar 60 personer inom koncernen. Genom att integrera sitt affärssystem Pyramid med Unifauns TA-system Unifaun Online har de lyckats lösa sina utleveranser via endast en knapptryckning på en iPad.

Vi ställde några snabba frågor till Hans Blomberg som jobbar som systemutvecklare på Eleiko om hur de har gjort det möjligt.

Vi börjar med att fråga hur många order ni hanterar i snitt per dag?

– Vi på Eleiko räknar hellre i ton! Ca 10 ton lämnar vårt lager varje dag.

När och varför började ni använda Unifaun Online?

– I början av 2013 skapade vi ett nytt bolag som skulle hantera hela logistikflödet för säljbolagen. I samband med detta togs ett helt nytt packsystem fram som skulle hanteras på en iPad och där utgångspunkten var att utleveransen skulle ske via en knapptryckning. Efter analys av TA-system föll valet på Unifaun. Då Eleiko levererar till hela världen och har de tyngsta och mest skrymmande föremålen samt använder i princip alla de större transportbolagen, ställdes det väldigt höga krav på vår TA-systems-leverantör. Unifaun hade stöd för de större transportörerna och en bra uppbyggnad i hur filer skapas och kommunicerar för att skapa sändningar, därför föll valet på Unifaun.

Vilka transportörer använder ni?

– Bring, DB Schenker, DSV, Posten, Postnord Logistics och UPS. Vi kommer framöver koppla på ännu fler transportörer. En viktig del i Unifaun Online är att vi även skapat flera ”Neutrala transportörer” då Eleiko har en del lokala transportföretag som ibland tar hand om större försändelser. Detta gör att vi då även kan få utskrivet transportdokument och etiketter för dem vilket ger ordning och reda vid utleverans.

Vilka tjänster använder ni i Unifaun Online?

– Vi använder Unifauns orderkoppling som tar hand om de filer vi skapar, samt Unifaun Online Plus. Och såklart har vi då kopplat en rad transportörer till systemet.

Kan du förklara hur flödet går till från att ni får in en order, hur den behandlas, varan packas och blir ivägskickad med utskrivna fraktdokument och etiketter?

– Personen som packar tar upp en ny order på sin personliga packlista i sin iPad. Artiklarna hämtas från affärssystemet tillsammans med annan nödvändig information som transportsätt och tilläggstjänster. Sedan plockas produkterna från sina lagerplatser och under packningen registrerar packaren vilket kolli produkterna läggs i och såklart från vilken lagerplats de plockats från.

Vid utleverans kontrollerar packaren all information på sin iPad, normalt krävs ingen handpåläggning alls då allt är automatiserat i detta läge och transportsätt och tilläggstjänster hämtats från orderhuvudet. Det enda packaren anger är kolli-information, längd, bredd samt om det är stapelbart eller icke stapelbart. Sedan, med ett klick sker ALLT: bokning mot vald transportör med utskrivna etiketter och frakthandlingar, utleverans i affärssystemet, fakturor skrivs ut om det är ett icke EU-land, följesedel och packlistor skapas och allt skrivs ut direkt på lagerskrivarna.

Vi får sedan återrapporterat kollinummer av Unifaun Online, via deras orderkoppling, som sparas i våra system. Ett automatiserat mejl skickas ut till kund med följesedel och kollinummer och har ansvarig för ordern på Eleiko valt att få meddelande vid utleverans rullar detta ut.

Ovanstående flöde gör att lagret gått från att packa allt via papper till att hantera alla packningar och transportbokningar i en iPad, som helt och hållet agerar mot affärssystemet och Unifaun Online. Vi har automatiserat hela flödet där allt sker via en knapptryckning och kolli-information sparas beroende på vilka artiklar som packats, vilket gör att ju mer systemet används desto mer lär det sig för framtida packning.

Är det något som ni uppskattar extra mycket i systemet?

– Om en bokning skulle innehålla fel information hamnar den under ”Lagrade utskrifter” i Unifaun Online. Det gör att vi väldigt enkelt kan stega igenom bokningen för att se vad som gjorde att den inte gick igenom. Sedan är det väldigt bra att kunna skapa fakturor i samband med bokningen. Det underlättar då vi ofta levererar till icke EU-länder som kräver att fakturor skickas med.

Är du nöjd med hur effektiviserat flödet har blivit?

– Besluten att välja iPad som handdator tillsammans med Unifaun Online som TA-system har gjort att systemet idag fungerar exakt som vi ville. Jag såg ”Allt i en knapptryckning” mest som en vision när vi startade utvecklingen, men med facit i hand blev det exakt så.

Fakta Eleiko:
Eleikos historia tar sin början år 1957 med en liten elproduktfabrik i Halmstad. En av de anställda, som monterar våffeljärn, har just fått tillåtelse att testtillverka en skivstång. Han har nämligen ett brinnande intresse för tyngdlyftning – en sport som på den tiden har stora problem med att få skivstängerna att hålla. När Eleiko-skivstången senare introducerades 1963 förbluffade den hela tyngdlyftningsvärlden. En skivstång som kunde hålla en hel tävling utan att böjas eller gå av, ingen hade tidigare skådat dess like. Idag, mer än 50 år senare erbjuder Eleiko ett brett sortiment av produkter för funktionell styrketräning och allmän gymträning som skivstänger, hantlar, kettlebells, ställningar, bänkar, gymmaskiner och löpband. Koncernen omsätter idag ca 160 miljoner kronor, levererar till över 160 länder och har dotterbolag i USA och Ryssland. Totalt arbetar 60 personer inom koncernen. Läs mer om Eleiko: www.eleiko.com