Smarta IT-system gör orderhanteringen effektiv för TVH Nordic

TVH Nordic är svenska dotterbolaget till belgiska truckdelsgrossisten TVH Parts .N.V.
Bolaget säljer reservdelar till marknadens alla truckmärken. I Sverige har de kontor och lager i Ed med 19 anställda. Omsättningen ligger på ca 60 miljoner. Genom att koppla ihop affärssystemet PengVin med sin webbutik och TA-systemet Unifaun Online har de effektiviserat orderhanteringen märkbart.

TVH Nordics kunder är främst serviceverkstäder och truckreparatörer och de beställer sina produkter via telefon, mejl, fax eller via TVH Nordics webbutik. För att effektivisera orderhanteringen och dra ner den manuella handpåläggningen vid varje beställning integrerade TVH Nordic sitt affärssystem PengVin med både sin webbutik och TA-systemet Unifaun Online.

– Mellan 2001 och 2010 körde vi Unifauns TA-system Pacsoft, som var en installerad programvara. Under 2010 rekommenderade Unifaun oss att gå över till deras onlinesystem, Unifaun Online. För att få så effektiv orderhantering som möjligt valde vi då att integrera Unifaun Online med vårt affärssystem PengVin. Nu har vi ett väldigt smidigt system, berättar Marcus Eriksson, Teamleader Product/Logistics på TVH Nordic.

Integrerat via orderkoppling
Orderhanteringen fungerar genom att en beställning kommer in antingen via telefon, mejl, fax eller via webbutiken. Kommer ordern in via webbutiken går informationen automatiskt över till affärssystemet, annars får säljarna skriva in ordern i PengVin. Beställningen behandlas i affärssystemet, artikelnummer och frakttjänst fylls i. Sedan skickas informationen automatiskt över via Unifaun Orderkoppling till Unifaun Online. På lagret packas sedan produkten och antal kolli läggs in i Unifaun Online innan fraktdokument skrivs ut och EDI skickas till transportören. Mottagaren får samtidigt ett mejl med en länk där de kan spåra sin sändning.

TVH Nordic skickar i snitt ca 100 paket om dagen med antingen Posten, DB Schenker, DHL eller TNT som de har stöd för i Unifaun Online.

– Vi är väldigt nöjda med hur enkelt det är att administrera hela kedjan från att man tar emot beställningar, lagersaldo uppdateras i PengVin, till att produkterna är ivägskickade med rätt transportör. Våra kunder är också nöjda med hur de kan ha koll på sina beställningar via spårningslänken vi skickar ut via e-post, berättar Marcus vidare.

Fakta TVH Nordic:
TVH Nordic ägs av belgiska koncernen TVH Parts N.V, som är världens största leverantör av reservdelar och tillbehör till truckar med en omsättning 2012 på ca: 1 Miljard Euro. I koncernen jobbar ca: 4000 personer över hela världen. Svenska TVH Nordic;s Kontor ligger i Ed med 19 anställda, där har de även ett lager på 1200 kvm. Omsättningen för svenska bolaget ligger på ca 60 miljoner under 2013. För mer information: (www.tvhnordic.se)

Fakta PengVin AB:
PengVin Affärssystem AB med huvudkontor i Göteborg utvecklar, säljer och installerar ett komplett affärssystem – PengVing.  Målgrupp utgörs primärt av handelsföretag med ett brett sortiment, många kunder, många transaktioner samt höga krav på ett effektivt och i hög grad automatiserat flöde.

PengVin bygger på Microsoft senaste teknologi, vilket ger en kostnadseffektiv och säker IT-miljö och gör att systemet klarar höga krav på skalbarhet, användarvänlighet, öppenhet och flexibilitet. PengVin levereras i en grundversion med stöd för order, lager, försäljning, inköp och ekonomi.  En PengVin-kund kan alltid tryggt växa vidare i lösningen, både utifrån antalet användare, funktioner och integration med kunder och leverantörer. Läs mera om PengVin: www.pengvin.se

Fakta Unifaun AB
Unifaun startades 1996 och har drygt 30 medarbetare, en stabil finansiell ställning och en fastslagen plan för bolagets utveckling i Norden de kommande åren. Över 50 000 företag använder Unifauns onlinelösningar dagligen. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom de centrala systemen och en tillgänglighet på över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Under mer än femton år har Unifaun samarbetat med de största och ledande transportörerna på den nordiska marknaden, och idag finns det stöd för ett stort antal transportörer i Norden i Unifauns system.
Läs mer om Unifaun: www.unifaun.com