Topp 5 tips till effektiv kommunikation i sociala medier

Sociala medier är det mest tids- och kostnadseffektiva sättet att kommunicera med talangerna. Det är dessutom det forum där talangerna själva föredrar att bli kontaktade av arbetsgivare. Idag mäts alla inlägg i sociala medier på engagemang, det vill säga hur pass intressant innehållet i budskapet är för respondenterna. Det mäts alltså inte längre i antal likes eller kommentarer, som man numera kan köpa sig till. Engagemang motsvarar hur lång tid mottagaren faktiskt spenderar på varje post. Bra content – som det spenderas mycket tid på – belönas med bättre räckvidd.

Hur gör man då för att engagera talangerna och få större spridning? Universum vet. Här är våra topp 5 tips:

1. A och O är en bra story. Vad är då en bra story? Jo, något som särskiljer sig och sticker ut från normen av allt content som talangerna annars introduceras för. Vad erbjuder ni som era konkurrenter inte har?

2. Trovärdighet. Hitta content som är sant, såväl internt som externt.

3. Rätt budskap till rätt målgrupp. Detta kan låta som en självklarthet, men det krävs en extra effort för att hitta attraktiva attribut och sedan rikta dem till rätt målgrupp. Detta innebär proffessionell targetting av anpassat content till specifierade målgrupper.

4. Personliga stories. Lyft fram ambassadörer på ert företag som med egna ord kan berätta hur det faktiskt är att arbeta hos er. Personliga rekommendationer får i regel högre engagemang än disponering av produkter och tjänster.

5. Do the math. Tack vare dagens teknik kan vi idag mäta i princip allt vi gör digitalt. Det finns historik och analyser på mottagandet av er digitala kommunikation. Tack vare dessa mätverktyg kan man även förutspå hur ni i framtiden på bästa möjliga sätt ska kommunicera för att fånga talangernas engagemang och därmed få bästa möjliga spridning.

Vill ni veta mer om hur ni effekeffekiviserar er kommunikation med talangerna i sociala medier eller få hjälp med att mäta mottagandet av er kommunikation för att kunna utvärdera, förutspå trender och planlägga er framtida kommunikation?

Läs mer här om Access Social.

Access Social vet vad ni gjorde igår, vad ni gör just nu och vad ni borde göra imorgon.