Årets DataTjej-konferens vill tänka nytt

– Det är fortfarande väldigt få tjejer som läser på IT-utbildningar runtom i Sverige. Anställningssiffrorna blir därför låga även på många företag. Vi vill bidra till att skapa sammanhållning och erbjuda en chans att komma i kontakt med varandra, säger Sandra Nyström som är projektledare för årets DataTjej konferens vid Uppsala universitet i slutet på januari. Temat för i år är nytänkande.

Den 27-30 januari är det dags för den 14:e Datatjejkonferensen vid Uppsala universitet. Konferensen är ett årligt återkommande evenemang som skall vara ett tillfälle för tjejer som läser IT att träffas och bygga nätverk men också ta del av intressanta föreläsningar och träffa branschrepresentanter. Konferensen flyttar runt mellan de högskolor och universitet deltagarna går på. I år är det 10 studenter inom IT, Datavetenskap och System i teknik och samhälle, STS, vid Uppsala universitet som anordnar evenemanget.  Årets tema är nytänkande och 100 studenter kommer från hela landet till Polacksbacken i Uppsala.

– Vi kommer ha företag på besök som föreläser om sig själva, sin arbetsmiljö och hur de arbetar med nytänkande. Men vi försöker angripa temat från flera håll genom att hålla en varierande konferensen. IT branschen är en spännande bransch med snabb utveckling och efter den ekonomiska krisen vill vi diskutera vilka nya möjligheter som finns och hur vi som personer men också företag kan tänka nytt säger Sandra Nyström.

Det blir även andra föreläsningar under de fyra dagar evenemanget pågår. Bland annat berättar jämställdhetsföreläsaren Lotta Snickare om varför kvinnor som är medvetna om könsmaktsperspektivet lyckas bättre med karriären. Nätverksexperten Katarina Widoff kommer att prata om hur deltagarna kan få ut så mycket som mer av sina nätverksmöjligheter.

En av förmiddagarna kommer också gymnasieelever från Uppsala bjudas in för att delta i konferensen.
–    Det är för är att tjejer som går på gymnasiet ska bli medvetna om vilka möjligheter som finns för dem i framtiden om de väljer att jobba inom IT. Det är fortfarande väldigt få tjejer som läser på IT-utbildningar runtom i Sverige. På företagen är anställningssiffrorna också låga. Vi vill bidra till att skapa sammanhållning, erbjuda en chans att komma i kontakt med varandra, säger Sandra Nyström.

Konferensen kommer att äga rum vid Uppsala universitet mellan den 27 och 30 januari 2011.

För mer information kontakta Marie Wennberg, PR, pr@datatjej.se, tel 0727-364614
Sanda Nyström, Projektledare, projektledare@datatjej.se. tel: 0707-521984

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7