Statistikern Inger Persson tilldelas Uppsala universitets innovationspris Hjärnäpplet 2023.

Hjärnäpplet till Inger Persson

Uppsala universitets innovationspris Hjärnäpplet tilldelas i år statistikern Inger Persson. Hon belönas för utvecklingen av en matematisk algoritm som med tillgång till intensivvårdspatienters journaler, snabbt kan förutspå vilka som riskerar utveckla blodförgiftning, sepsis.

Uppsala universitet delar årligen ut Hjärnäpplet till forskare eller forskarstuderande för framtagande av forskningsresultat eller kunskapstillgångar som resulterat i en innovation. Priset består av diplom, statyett samt ett stipendium om 50 000 kr.

Motiveringen lyder:

”Hjärnäpplet 2023 går till Inger Persson, universitetslektor i statistik, för sitt samhällsvetenskapliga bidrag till livräddande innovation. Genom att utveckla lösningar som tar tillvara, sammanfattar och hittar information i mängder av data, har hon möjliggjort tidig och tillförlitlig upptäckt av sepsis. Hennes arbete har tagit bolaget AlgoDx till stora framgångar och placerat metoden på marknaden. Hon har därmed gett sjukvården ett verktyg för tidigare diagnostik och behandling av ett livshotande tillstånd.”

Läs en intervju med Inger Persson på universitets webbplats: https://www.uu.se/nyheter/arkiv/2023-10-02-inger-persson-far-innovationspriset-hjarnapplet

Kontaktuppgifter till pristagaren:

Inger Persson, universitetslektor vid statistiska institutionen, Uppsala universitet,
inger.persson@statistik.uu.se