Lärare för förskola till gymnasium ska utbildas i Uppsala

Idag kom det sista beskedet från Högskoleverkets bedömning av examensrätter till nya lärarutbildningar. Sammantaget innebär dessa bedömningar att Uppsala kommer att utbilda lärare för hela kedjan från förskola till en lång rad ämneslärare på gymnasienivå.

Av alla de ämneslärarprogram som Uppsala universitet därmed startar inför nästa läsår är fyra helt nya: arabiska, turkiska, teknik och datateknik.

- Det är väldigt roligt att vi får fyra helt nya ämneslärarutbildningar där vi verkligen kan ta tillvara den höga kompetens som finns hos oss både när det gäller språk och teknikämnena, säger Caroline Liberg, dekan för utbildningsvetenskapliga fakulteten.

När det fyraåriga teknikprogrammet återinförs på gymnasiet i höst kommer efterfrågan på tekniklärare att öka. Uppsala universitet har internationellt ledande forskningskompetens på området.

- Intresset ute på dessa institutioner att vara med och utbilda dessa lärare har varit mycket stor, så det känns verkligen roligt, säger Caroline Liberg.

Uppsala universitet är det lärosäte i Sverige som utbildar i flest språk. Man har också ett nationellt ansvar att som enda lärosäte utbilda i en rad mindre språk: albanska, assyriologi, egyptologi, estniska, finska (även i Stockholm), hindi, kurdiska, persiska, serbiska/kroatiska/bosniska och turkiska. Dagens beslut innebär att man också kommer att utbilda hemspråkslärare i arabiska och turkiska.

- Arabiska och turkiska är två viktiga språk både i Sverige och i Europa, och det behövs fler kompetenta lärare. Det är roligt att vi får vara med och utbilda dem. Fler studenter innebär också en säkrare grund för vissa kurser inom vår fakultet, säger Björn Melander, dekan språkvetenskapliga fakulteten.

Av de totalt 45 ämnen Uppsala ansökt om är det sju som inte beviljats av Högskoleverket. Det gäller idrott, bild, musik, filosofi, företagsekonomi, psykologi och hem- och konsumentkunskap.

- För flera av dessa ämnen kommer vi att lämna in nya ansökningar. För några av ämnena, som bild och idrott, får vi vila på hanen en tid till dess vi hunnit bygga den balans i kompetens som efterfrågas, säger Caroline Liberg.

För mer information, kontakta Caroline Liberg, dekan utbildningsvetenskapliga fakulteten, 018-471  22 98, 070-425 00 44, caroline.liberg@did.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7