Pressinbjudan: Higgspartikeln firas på slottet

Den 27 september firas upptäckten av Higgs partikel i Rikssalen på Uppsala slott, med öppna populärvetenskapliga föreläsningar av den ledande Cern-fysikern Fabiola Gianotti och nobelpristagaren Frank Wilczek. Allmänhet och media hälsas välkomna.

Fysiker världen över gläds åt upptäckten i somras av den så kallade ”Higgspartikeln” vid laboratoriet Cern i Schweiz. Partikelns existens har länge varit en het diskussionsfråga bland forskarna. Ett vad ingicks mellan nobelpristagaren Frank Wilczek och fysikprofessorn Janet Conrad under en konferensmiddag på Uppsala slott 2005. Kommer man att hitta partikeln eller inte?

Frank Wilczek fick rätt och nu träffas fysikerna återigen på slottet för att gratulera honom och för att berätta för alla intresserade om upptäckten och om partikeln.

– Det är fysikens mest vältestade teori för materiens grundläggande struktur och krafter. När man ska förklara hur universum uppstod ur ”big bang” så klarar man sig inte utan den. Den förklarar också de minsta partiklar och grundläggande krafter som verkar i atomen och dess kärna, förklarar Tord Ekelöf, professor i elementarpartikelfysik vid Uppsala universitet och ledare för Uppsalagruppen på CERN som bidragit till arbetet bakom upptäckten och nu deltar i mätningarna av egenskaperna hos den nyupptäckta neutrala Higgspartikeln.

Program:
-    Introduktion av Tord Ekelöf, professor Uppsala universitet
-    Fabiola Gianotti, talesperson för Atlasprojektet vid CERN, berättar om upptäckten
-    Professor Janet Conrad, Massahussetts Institute of Technology, USA, gratulerar vinnaren av vadet
-    Nobelpristagaren professor Frank Wilczek, Massahussetts Institute of Technology, USA, berättar om partiklen och varför upptäckten är viktig.

Läs mer om vadslagningen: www.tiny.cc/higgsbet

Tid: 27 september kl. 15.30-17.00
Plats: Uppsala slott, Rikssalen

Frågor och intervjuförfrågningar: Anneli Waara, 070-425 07 18 eller mejl presskontakt@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7