Unga materialforskare belönas för innovationer

Idag offentliggjorde Ångström Materials Academy vid Uppsala universitet vilka som får årets innovationsstipendier för doktorander och examensarbetare som bedriver materialforskning tillsammans med industrin, eller utvecklar forskningsidéer med kommersiell potential. I år heter stipendiaterna Peter Forsberg, Lisa Bläckberg, Ilknur Bayrak Pehlivan, Tobias Walla och Johan Gråsjö.

Fem innovationsstipendier på belopp mellan 5 000-20 000 kronor delas vardera ut till doktorander och examensstudenter som bedöms ha nått extra långt i sina strävanden mot samarbete med industrin och kommersiell potential. Stipendiet är instiftat av Innovationsstiftelsen Handelsbanken Uppsala.

Årets stipendier tilldelas:

Doktoranden Peter Forsberg vid avdelningen för tillämpad materialvetenskap, inriktning mot tribomaterial, för sitt arbete med att bygga djupare förståelse för de komplexa tribologiska och materialtekniska mekanismerna i lastbilsmotorer så att man genom smarta materialval och ytbehandlingar kan bibehålla eller i bästa fall förlänga livslängden på motorerna när krav på ny renare teknik införs. Arbetet har utförts i samarbete med Scania som har bråttom att ta fram tekniker för att uppfylla nästa steg i emissionslagstiftningen och ser förslagen på lösningar som en mycket viktig konkurrensfördel. Scania kommer, för att ytterligare påskynda utvecklingsarbetet, tillverka en kopia av den provningsrig som Peter byggt i projektet.

Doktoranden Lisa Bläckberg vid avdelningen för materialteori för sitt arbete med att ta fram lösningar för den s.k. minneseffekt-problematiken i detektorer för radioaktiv strålning. Minneseffekten, dvs att radioaktivt xenon diffunderar in i detektorplasten och skapar en oönskad bakgrund, är ett globalt problem. Majoriteten av världens länder har skrivit under avtal som förbjuder nukleära testsprängningar i alla miljöer, och via detektorsystem placerade över hela jordklotet försöker man detektera ev. testsprängningar. Det svenska SAUNA-systemet för detektion av radioaktivt xenon är del av detta. Lisas arbete kommer att implementeras i SAUNA-systemen i hela världen. Lösningen kommer troligen även att användas i portabla detektorsystem som nu är under utveckling. Lisas lösning till minneseffektsproblemet har vuxit fram i samarbete med företaget Nanexa samt FOI. Beläggningar och vidare utveckling görs nu på företaget Nanexa.

Doktoranden Ilknur Bayrak Pehlivan vid avdelningen för fasta tillståndets fysik för sitt arbete med att förbättra jonledningsförmågan i elektrolytlagren för smarta fönster. Hon har med experimentellt och teoretiskt arbete tagit fram en elektrolyt som gjort möjligt att öka snabbheten i ändring av genomskinligheten i smarta fönster. Forskningsresultatens kommersialiserbarhet testas för närvarande med ChromoGenics AB.

Doktoranden Johan Gråsjö vid avdelningen för molekyl- och kondenserad materia samt avdelningen för nanoteknologi och funktionella material för sitt arbete med att utveckla metoder för att med röntgenspektroskopi studera material på atomär nivå i fuktig milj. Med de av Gråsjö utvecklade metoderna kan man att förstå och karakterisera lermaterial för en mängd industriella tillämpningar av vilka de viktigaste kanske är de farmaceutiska och som buffertmaterial i slutförvaringen av utbränt kärnbränsle. Arbetet har utförts i samarbete med SKB och Claytech AB för kärnkraftstillämpningar, och med Sandvik när det gäller farmaceutiska tillämpningar.

Examensarbetaren Tobias Walla vid avdelningen för fasta tillståndets fysik för sitt arbete med att bedöma hur mycket lokal elproduktion med solceller som kan integreras i ett eldistributionsnät. Arbetet har utförts i samarbete med Fortum och de aktuella simuleringsmetoderna kommer att kunna användas rakt av i områden med hög lokal elproduktion (exempelvis i Norra Djurgårdsstaden).

Kontaktuppgifter stipendiater:
Peter Forsberg, 018-471 30 31 e-post: peter.forsberg@angstrom.uu.se, Lisa Bläckberg, tel: 018-471 58 76, e-post: lisa.blackberg@physics.uu.se , Ilknur Bayrak Pehlivan , tel: 018-471 33 78, e-post: ilknur.pehlivan@angstrom.uu.se, Johan Gråsjö, tel: 018-471 41 52, e-post: Johan.Grasjo@farmaci.uu.se, Tobias Walla, tel: 070-401 20 02, e-post: Tobias.Walla.6303@student.uu.se

För mer information om stipendiet, kontakta Annika Olsson, tel: 070-167 91 63, annika.olsson@angstrom.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7