Unik konfliktdatabas som Iphone-applikation

I Konfliktdatabasen vid Uppsala universitet samlas neutral information om alla världens krig och konflikter. Nu finns den populära databasen också som Iphone-applikation, vilket gör informationen lätt tillgänglig för forskare, journalister och andra intresserade även utan internetuppkoppling.

Att hitta balanserad information om konflikter är ofta svårt, och den luckan vill Konfliktdatabasen fylla. Sedan 1980-talet har forskare vid institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet samlat in fakta om mer än 300 konflikter, statistik över civila offer i strid, sammanfattningar av fredsavtal och mycket mer. Databasen, som är unik i världen i sitt slag, finns tillgänglig på internet får användas fritt av vem som helst.

- Vi inom Uppsala konfliktdataprogram har länge varit måna om att nå ut med information om väpnade konflikter och organiserat våld till en bred publik. Inom forskarvärden är vi redan en av de mest använda datakällorna, men vi vill att neutral konfliktinformation ska vara lättåtkomlig även för allmänheten, säger projektledare Stina Högbladh vid institutionen för freds- och konfliktforskning.

Fördelen med den nya Iphone-applikationen är att den, i motsats till databasen på internet, inte kräver internetuppkoppling för att fungera. Det gör den speciellt användbar för till exempel forskare, journalister och biståndsarbetare som är ute i fält.

- När man väl har laddat ner applikationen har man informationen ständigt tillgänglig i sin Iphone, säger Åke Johansson, it-strateg vid avdelningen för kommunikation och externa relationer som har lett arbetet med att ta fram Uppsala universitets första Iphone-applikation.

- Det har varit en utmaning att implementera en så komplex databas på en plattform där skärmstorleken är väldigt begränsad. Vi har haft som mål att applikationen ska kännas enkel och intuitiv både för trogna Iphone-användare och för dem som är vana vid webbversionen av konfliktdatabasen, säger Anton Holmquist, utvecklare på företaget Monterosa som varit med och utvecklat applikationen.

Ladda ner Iphone-applikationen på http://bit.ly/conflictDB eller sök på Uppsala universitet i App Store.

Läs mer om databasen på Uppsala konfliktdataprograms webbplats.

För mer information, kontakta projektledare Stina Högbladh, institutionen för freds- och konfliktforskning, 018-471 76 54, 076-167 94 04, e-post: stina.hogbladh@pcr.uu.se eller it-strateg Åke Johansson, avdelningen för kommunikation och externa relationer, 070-425 01 23, e-post: ake.johansson@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7