Andreas Lifvendahl, vd för Imint och en av årets pristagare. Foto: Adrian Beck

Pressmeddelande -

Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris 2023 går till nyckelpersoner i Imint

Andreas Lifvendahl, Johan Svensson och Harald Klomp, som alla spelat stor roll i framväxandet av det framgångsrika mjukvaruföretaget Imint, tilldelas Uppsala universitets nyinrättade innovations- och entreprenörspris, som delas ut för andra gången.

– Årets pris är fantastiskt viktigt och illustrerar dessutom det vi tjatar om när vi kräver mer pengar till fri forskning. Entreprenörsgärningen har rötterna i nyfikenhetsdriven forskning och har tack vare sin djupa förståelse inom området kunnat skapa nytt, bytt inriktning och öppnat nya vägar för tillämpningar. Det är fantastiskt bra och är otroligt svårt att planera för, säger rektor Anders Hagfeldt.

Prismotiveringen lyder:

2023 års mottagare av Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris är Andreas Lifvendahl, Johan Svensson och Harald Klomp, som i olika faser varit avgörande för utvecklingen av mjukvaruföretaget Imint. Årets pristagare har med stor framgång tagit avancerad teknik från Uppsala universitet till världsmarknaden genom nyskapande lösningar för videostabilisering i smarta telefoner. De har visat hur forskning inom bildanalys kan förädlas via olika tillämpningar för att i sin nuvarande och hårt konkurrensutsatta nisch bli banbrytande. Tekniken ligger till grund för det snabbväxande företaget Imint som genom att ständigt söka nya värdeskapande tillämpningar och samarbeten uppvisar en fortsatt hög ambition av nyttiggörande och innovation.

Om priset
Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris tilldelas en eller flera personer som på ett avgörande sätt bidragit till att framgångsrikt omsätta en upptäckt eller innovation, baserad på forskning eller utbildning vid Uppsala universitet, till framgångsrik kommersialisering eller implementering med betydande samhällsnytta.

Priset instiftades 2021 av Stiftelsen Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris vars ändamål är att synliggöra Uppsala universitets entreprenöriella kultur. Prissumman på 500 000 kronor har möjliggjorts genom donationer från stiftelsens tio stiftare.

Läs mer om Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris

För mer information kontakta:

Malin Graffner Nordberg, chef UU Innovation, tel: 070-824 99 10, e-post: malin.graffner@uu.se

Regioner

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Hos oss finns över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i både Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7