Zooma ut med ett walk and talk på Vår Gårds holme.

Trötta hjärnor gillar natursköna promenader

För några veckor sedan hade jag och mina kollegor ett av våra heldagsmöten där vi planerar inför kommande säsong. Då slår vi våra kloka huvuden ihop för att kunna hitta nya koncept och upplevelser att erbjuda på Vår Gård. Med en rådande pandemi som nu pågått i över ett år har vi verkligen fått gnugga idéknölarna. Vi brinner ju för att människor skall mötas och uppleva saker tillsammans och inte på distans.

Jag tror stenhårt på att det som uppstår i ett fysiskt möte, vare sig det är jobbrelaterat eller privat, leder till mer kreativitet och bättre förståelse. Att läsa av kroppsspråk och tyst kommunikation som mimik och ansiktsuttryck är inte lika lätt via skärm. Jag läste om en studie av professor Andrew Franklin som menar att vi blir mer trötta av zoommöten på grund av att hjärnan behöver anstränga sig mer för att hänga med i samtalet då vi missar just de signaler som sker naturligt i ett fysiskt samtal. Även teknikens fördröjning i ljud och bild gör att vi måste koncentrera oss hårdare för att inte missa något.

Självklart är det fantastiskt att vi idag har en digital värld som möjliggör att vi kan fortsätta jobba och hålla kontakten med vänner och familj när verkligheten inte är säker, men trötta är vi. Både på pandemin och i sinnet.

För att återgå till vårt heldagsmöte som behövde just pigga sinnen och inspiration så tog vi på oss jackorna och gick en promenad runt Vår Gårds holme, eller Kungsholmen som den också kallas på grund av att Oscar II hade sin privata badplats där på mitten av 1800-talet. Denna lilla holme med sluttande klippor och slingrande stigar mellan höga tallar blev vår mötesplats en kylig förmiddag i februari. Både idéknölarna och benen fick sig en omgång i det kuperade landskapet som resulterade i smidandet av nya planer. Kan ju inte avslöja allt, men framtiden kan innehålla kaffe på en stubbe och bark i madrassen.

Med dessa betraktelser så vill jag gärna ge ett tips som uppmuntrar till en piggare hjärna och hållbarare tillvaro. Självklart har promenadmöten, eller Walk and Talk som det också kallas, hamnat under vårt mötesutbud. Perfekt för er som inte vill träffas inomhus, men lider av "zoomtrötthet" och behöver ett varv på holmen.

Ta hand om er därute och snubbla inte!

Marknadskoordinator