Villa Skärtofta anno 1897

Grand Opening av Tant Grön - Vår Gårds nya cocktailbar

Den 9 september är det dags för invigning av Vår Gårds nya cocktailbar Tant Grön. Ett drömprojekt som tagit lite längre tid än planerat, men nu står redo att ta emot gäster som vill njuta av eleganta drinkar i en modern och nyskapande miljö med anor från en svunnen tid. Baren är belägen i den anrika sekelskiftesvillan Skärtofta och utgör en del av Vår Gårds nya restaurangkoncept.

Den historiska hotell och konferensanläggningen Vår Gård har sedan öppningen 1924 varit en välbesökt destination för kurser och utbildningar och är idag en modern mötesplats för både privatgäster och företag. Förutom den vackra miljön nära havet är det den pampiga 1800-talsbyggnaden Villa Skärtofta som lockar gäster från när och fjärran. Här har det hållits många fester och events genom åren. Nu öppnas den nya och smakfullt designade baren Tant Grön på sjösidan av huset med panoramautsikt över fjärden. Vår Gårds Food & Beverage manager Liam Ginnane delar med sig av visionen och drömmen om Tant Grön.

- Vi har länge haft en dröm om att få skapa ett nytt restaurangkoncept i Villa Skärtofta som tar det glada 20-talet in i det moderna 20-talet. En 100 åring i ny tappning med inspiration från sekelskiftets glansdagar. Tant Grön är det första steget av vår vision för Villa Skärtofta. Tanken är att ge gästen en minnesvärd helhetsupplevelse i sann ”Down Town Abby” – anda.

I samband med ombyggnationen av baren har även det även skapats en ny egen entré och terrass mot havet. Här kommer det på sikt växa fram en oas med sittplatser med inspiration från mystiska trädgårdar och engelska parker. Plantering av blommor, buskar och örter är i full gång och då Vår Gård har stora grönområden odlas både frukt, bär och kryddor som dyker upp i både glas och på tallrik.

- Barmenyn är välkomponerad och utgår från endast nordiska smaker och råvaror. På drinklistan har våra barmästare och sommelierer skapat magiska signaturcocktails baserade på säsongens smaker från trädgården. Allt noga utvalt och genomtänkt för att följa vår matfilosofi och hållbarhetsstrategi. Detta utan att kompromissa på lekfullhet och kreativitet, säger Liam.

Nästa steg i utvecklingen av Villa Skärtofta blir att öppna upp för unika middagskoncept av hög klass. Detta beräknas klart till år 2023/24. Tills dess serveras härliga skaldjursmiddagar i restaurangdelen.

Grand Opening av Tant Grön blir både en nystart och uppstart på höstens händelserika säsong på Vår Gård i Saltsjöbaden. Fredagen den 9 september öppnas portarna till Villa Skärtofta och bjuder in till den nya generationens fester, kvällsmingel och minnesvärda stunder. För speciellt inbjudna gäster och press hålls en VIP-öppning redan den 7 september. Kontakta pressansvarig vid intresse att närvara.

I vacker skärgårdsmiljö endast 20 minuter från Stockholm ligger prisade hotell- och konferensanläggningen Vår Gård Saltsjöbaden. En plats för möten mellan människor med fokus på hållbara upplevelser. Här finns en lång historia, där vackra miljöer, storslagen konst och kulinariska matupplevelser följt med genom åren.