"Vi delar en vision om att ännu fler människor ska upptäcka Saltsjöbaden som en vibrerande kokpunkt och destination, vilken lockar såväl entreprenörer och konstnärssjälar som friluftsmänniskor," säger Kadi Upmark angående samabetet med Elin Lervik.

Vår Gård öppnar exklusiv restaurang i Saltsjöbaden

Under hösten 2023 smyglanserar Vår Gård en ny finkrog belägen i en av verksamhetens befintliga lokaler – anrika Villa Skärtofta. Fram till årsskiftet kommer såväl meny som inredning genomgå en experimentell fas där ett begränsat antal platser erbjuds gäster som vill testa delar av meny och restaurangkoncept. I februari 2024 sker den officiella invigningen av Restaurang Skärtofta vilket även inleder jubileumsåret när Vår Gård fyller 100 år. Till sin hjälp i arbetet med konceptutveckling och lansering har Vår Gård anlitat varumärkesexperten Elin Lervik.

Under 2024 firar Vår Gård 100 år, ett jubileum som kommer uppmärksammas på en rad olika vis. I början av året invigs det senaste tillskottet - Restaurang Skärtofta som har höga ambitioner vad gäller såväl meny och service som inredningskoncept. Redan under hösten 2023 kommer delar av den nya restaurangen hållas öppen - samtidigt som konceptet utvecklas till sin slutgiltiga form.

– Det känns naturligt att inkludera gäster, grannar och vänner i processen när vi gör denna stora satsning och öppnar Fine dining- restaurang i Saltsjöbaden. Under Covid-19 valde vi att öppna upp Vår Gård efter de regler som fanns då. Det ledde till att Vår Gård blev en naturlig mötesplats bland såväl gäster som människor boende i området. Den nybyggaranda som då uppstod är idag en naturlig del av Vår Gårds verksamhet; vi har blivit ett nav för många människor att mötas på i Saltsjöbaden, säger Kadi Upmark, vd Vår Gård.

För den gastronomiska upplevelsen av Restaurang Skärtofta, inklusive meny, service och koncept, ansvarar Liam Ginnane, Food & Beverage Manager på Vår Gård.

Historisk byggnad med samtida inslag

Villa Skärtofta uppfördes 1897 åt företagsledaren John Bernström med familj. Sedan 1929 ingår den pampiga byggnaden i Vår Gårds bestånd. Villans fasta inredning är intakt från byggnadsåret med respektingivande träpaneler, kolonner och takmålningar som för tankarna till ett historiskt arv. För att skapa ett koncept som känns inbjudande och samtida har Vår Gård anlitat varumärkesexperten Elin Lervik. Hon har en gedigen erfarenhet från arkitektur- och inredningsbranschen med kunder som Svenskt Tenn, Nordic Nest och Stockholm Design Week.

– För två år sedan flyttade jag till Saltsjöbaden med min familj. Det var en stor kontrast att lämna stan och vakna till natur, skärgård och villaliv. Det tog en stund innan jag kom underfund med hur jag kunde göra ”Saltis” till min plats på jorden och i det har Vår Gård spelat stor roll. Här har jag känt mig som hemma från dag ett. Jag tror att det är samma kontraster mellan klass, kultur och politiska åsikter som funnits lokalt sedan orten grundades som lever kvar och skapar en lockande dynamik än i dag, säger Elin Lervik.

– Vi delar en vision om att ännu fler människor ska upptäcka Saltsjöbaden som en vibrerande kokpunkt, en destination vilken lockar såväl entreprenörer och konstnärssjälar som friluftsmänniskor. Restaurang Skärtofta är ännu en del av en pågående utvecklingsresa. Genom att ständigt utveckla konceptet skapar vi möjlighet för fler människor att hitta till Vår Gård och Saltsjöbaden, avslutar Kadi.