Julstämning på Vår Gård

Julmiddagen som trotsar traditionen

Julen förknippas med många starka traditioner där julbordet är en av de viktigaste. Alla våra älskade favoriter skall finnas i överflöd på den dignande buffén och gärna några fler. Det hör julen till.

I år kommer Vår Gård frångå det traditionella julbordet och ersätta det med en mer avskalad julmiddag som fokuserar på våra mest omtyckta rätter.

- Den förr så generösa buffén kan inte försvaras längre då mängder av mat blir över måste kastas. Vi behöver optimera bättre för miljön och tänka hållbart, säger Claes Hasselhuhn, köksmästare på Vår Gård.

För inbitna julbordsfantaster kanske det låter avskräckande, men julmiddagen kommer inte göra någon besviken. De kalla rätterna får en utvald variation av inlagd sill med potatis, ägg, gravad lax och rostade grönsaker. På varje bord kommer det sedan finnas en ”jullåda” med bland annat svensk chark, ankleverterrin och flera vegetariska alternativ. Här delar man med sitt sällskap och får en trevlig upplevelse utan att behöva stå i kö.

Varmrätten beställs vi bordet och består av tre olika alternativ. En fiskrätt, en kötträtt och en vegetarisk rätt. Alla baserade på julens smaker och lagade med omsorg.

Som avslutande final väljs de bästa godsakerna ut för att runda av middagen. En härlig ostbricka och självklart bageriets desserter och hemlagade godis står och väntar.

För att kunna erbjuda den högsta kvalitén väljs alltid närproducerat och ekologiskt i första hand. Alla råvaror är noga utvalda för säsongen och tillagas från grunden i eget kök och bageri.

- Vi lovar en lika fantastisk matupplevelse som tidigare fast med bättre magkänsla, säger Claes med både allvar och humor i rösten.