Framtidens detaljhandel - del 2: Onlineupplevelse

Våra köpvanor har flyttat ut på nätet och där ställs retailers för helt nya utmaningar. Konkurrensen bland e-handlare är benhård. Men hur väl möter de kundens förväntningar?

En undersökning som Klarna publicerade i slutet av 2018 visar att konsumenten främst handlar på nätet av bekvämlighetsskäl. Där finns inga öppettider att förhålla sig till. Inga avstånd och ingen trängsel i kassakön. När butiker och tredjepartsleverantörer tävlar om snabbast leveranstid och och lägst priser - kan det vara svårt att se skogen för alla träd. För om man zoomar ut är inte e-handelsupplevelsen alltid så bekväm för konsumenten som den ibland framställs.

Många pratar om det paradigmskifte som klädbranschen står inför. Man oroar sig över att butiker ska tvingas bomma igen. Att innerstans butiksytor tvingas ge vika för en serverhall i Katrineholm. Men kan verkligen klädkonsumtion på nätet erbjuda samma upplevelse som i fysisk butik? Modeindustrin innebär unika utmaningar. En tröja behöver prövas och ett materialval behöver kännas för att ge ett verkligt intryck. Storleksmått varierar mellan varumärken och när något inte lever upp till konsumentens förväntningar - behöver de gå igenom en krånglig returprocess.

7 förbättringsområden inom retail

Under en fyraveckorsprocess har vi, genom att träffa konsumenter och butikspersonal, kartlagt vilka behov i konsumtionen av främst kläder som inte tillgodoses idag. Målet med studien är att hitta nya möjligheter för våra kunder att skapa framtidens shoppingupplevelser.

I detta inlägg belyser vi vad som är viktigt för konsumenten när de handlar online och vad som lockar till att istället handla i fysisk butik.

1. Leverans och retur
  2. Onlineupplevelse
  3. Butiksupplevelse
  4. Miljö och samvete
  5. Andrahandsmarknader
  6. Personalbehov
  7. Konsumtionsbeslut

Läs hela inlägget här kring Onlineupplevelse. Medierna gillar dramatik. Det är svart eller vitt, höger eller vänster, butiksdöd eller it-bubbla. Men att e-handlare skulle ersätta fysiska butiker är inte så troligt. Båda fyller olika behov och kompletterar snarare varann.