Framtidens detaljhandel - del 1: Leverans och retur

Likt 50-talets Space Race, då USA och Sovjet tävlade om att bli första nation att landa en bemannad farkost på månen - tävlar idag världens mest innovativa företag om konsumentens lojalitet.

Tomma butiker och ödelagda shoppingcenter. Medierna pratar om butiksdöden. Analytiker pratar om butiksdöden. Chefer, anställda, du och jag - ja, alla pratar om butiksdöden. Alla, förutom konsumenten. För konsumenten är verkligheten sällan så svart eller vit som den ibland målas upp.

För att vi bättre ska förstå våra kunders framtida behov har vi undersökt vilka förväntningar, behov och trender som styr konsumenten idag. Det här är första inlägget av sju, där vi djupdyker i världens kanske mest progressiva bransch.

Teknikens skenande utveckling har medfört att konsumentens shoppingvanor och behov ändras snabbare än någonsin. Men deras grundläggande behov är likadana nu som då. De vill ha bättre upplevelser. Mer värde för pengarna. Större sammanhang och starkare relationer. Men kraven är högre. Leveranstider krymper medan omnikanaler växer. Konsumenten förväntar sig skräddarsydda upplevelser för just deras behov. Behov som nödvändigtvis inte är likadana för alla.

Att våga tro något om framtidens shoppingupplevelse är riskfyllt. Om spåkulan ska ha en chans att fungera behöver vi förstå konsumentens verkliga drivkrafter och hinder. För det är trots allt deras beteende som skapar framtidens möjligheter. I såväl fysisk form, som online.

Process

Under en fyraveckorsprocess har vi, genom att träffa konsumenter och butikspersonal, i djupintervjuer och på stan, försökt kartlägga vilka behov i shoppingupplevelsen som inte tillgodoses idag. Med hjälp av dessa insikter har vi kunnat fokusera på några specifika områden. Vi har sedan gjort en omfattande trend- och omvärldsbevakning för att förstå vad som händer i detta innovationstäta retail-landskap. Målet med studien var att hitta nya möjligheter för våra kunder att skapa framtidens shoppingupplevelser.

De insikter och trender vi har kartlagt har du förmodligen redan full koll på. Vår förhoppning är att göra det lite enklare för dig att omvandla dessa till möjligheter inom ditt affärsområde.

Vi kommer titta närmare på totalt sju områden där varje område innehåller ett antal insikter.

1. Leverans och retur
  2. Onlineupplevelse
  3. Butiksupplevelse
  4. Miljö och samvete
  5. Andrahandsmarknader
  6. Personalbehov
  7. Konsumtionsbeslut

Läs hela första inlägget här - där tittar vi närmare på vilka logistiklösningar butiker och varumärken erbjuder idag och hur dessa lever upp till kundens förväntningar.