Verisec erbjuder kunder säker inloggning till Freja med mobila klienten Pledge

Mobilklienten Pledge är nu tillgänglig tillsammans med Verisecs autentiseringsserver Freja. Med Pledge kan användare generera engångslösenord på sina mobiltelefoner som sedan kan användas för säker inloggning till lokala nätverk, molntjänster och internetbanker.

Pledge är en mobilapplikation som används för att generera engångslösenord (OTP, One‐Time Password) baserade på OATH‐algoritmen. Engångslösenordet används för att uppnå stark autentisering till olika tjänster. Pledge kan användas som ett komplement till existerande autentiseringsmetoder (som t.ex. fysiska säkerhetsdosor, SMS autentisering eller certifikat) eller agera som enskild autentiseringsmetod.

Mjukvaran kan hantera multipla samtidiga inloggningar på olika servrar vilket medför att endast en klient är nödvändig på telefonen även om användaren loggar in på flera olika tjänster samtidigt. Pledge har även en signeringsfunktion som gör att telefonen även kan användas för att t.ex. signera förfrågningar från kundtjänst, signera transaktioner eller auktionsbud.

- Att använda mobiltelefonen som säkerhetsdosa är ett utmärkt sätt för användare att uppnå en hög mobilitet samtidigt som man håller höga säkerhetsstandarder. Pledge är enkel att använda och är enkel, billig och effektiv att registrera och rulla ut för ett stort antal användare, säger Tord Fransson, Produktansvarig på Nordic Edge.

Nordic Edge har under det senaste året utvecklat mobila klienter för världens mest populära mobiltelefoner som t.ex. BlackBerry, iPhone och Android. Pledge är också tillgänglig på Windows Mobiletelefoner samt telefoner som stödjer Java Micro Edition.

Läs mer om Pledge på produktsidan eller se filmen.

Freja är en OATH-kompatibel autentiseringsserver för mellanstora till stora installationer av stark autentisering. Freja kan användas tillsammans med Pledge och annan OATH kompatibel dosa vilket tillåter maximal frihet vid valet av autentiseringsmetoder som är anpassade till säkerhets‐ och användarkrav.

Utöver detta stödjer Freja utökad autentisering genom EAS (Employee Authentication Service) för lokala och centrala myndigheter i Storbritannien. Genom utökandet av EAS för att tillåta fjärråtkomst med EAS utställda dosor så kan man maximera fördelarna med utrullnings‐ samt registreringsprocesser.

- Med Pledgeklienten kan befintliga och nya kunder byta ut eller kombinera traditionella dosor med flexibiliteten och enkelheten med användandet av en mobil klient. Att kombinera användandet av en mobil klient tillsammans med en OATH baserad dosa tillåter våra kunder att kombinera hög säkerhet med hög användarvänlighet i en kostnadseffektiv lösning, säger Johan Henrikson, vd på Verisec.