Veteraner löser bemanningsproblemen när det kör ihop sig på kontoret

Som småföretagare behöver man ibland en extra resurs. Men att anställa är dyrt. Anders Sjöholm har löst problemet genom veteranbemanning. – Jag kan också justera antal timmar efter behov, utan att låsa mig. Det passar mig som ensamföretagare bra, säger Anders.

Svårt hitta kompetent extrapersonal
Många företag drabbas då och då av akuta bemanningsproblem som vid sjukdom, arbetstoppar och semestertider och behöver då snabbt extrapersonal. Och ibland har man återkommande behov av hjälp några timmar då och då. Att hitta erfaren och kompetent personal som kan rycka ut snabbt och dessutom för bara några timmar här och där kan vara en stor utmaning samtidigt som det många gånger är för dyrt att anställa.

Många fördelar med veteranbemanning
Lösningen för allt fler företagare är att anlita pensionärer och fördelarna är många. Man får inte bara en erfaren och kompetent person, de är dessutom snabbt på plats och snabbt igång utan lång upplärning eller introduktion. Och de jobbar gärna några timmar då och då.

– Våra medarbetare är ålders- eller avtalspensionärer som valt att jobba vidare för att de mår bra av det, men de vill inte jobba heltid. Det innebär att de ofta kan rycka ut med kort varsel även för korta uppdrag, säger Lennart Sjöhage som driver ett av Veteranpoolens kontor i Stockholm norrort.

Anders Sjöholm driver företaget Divitec AB som säljer elektronik till TV-bolag. När företagets administratör gick i pension för ett par år sedan kontaktade Anders Veteranpoolen i Stockholm. Sedan dess har han någon gång per vecka fått hjälp med allt från administration till ekonomi av veteranen Lena.

– Jag är väldigt nöjd med Lena, hon är oerhört kunnig och dessutom snabb, hennes långa erfarenhet är mycket värdefull. Jag kan också justera antal timmar efter behov, utan att låsa mig. Det passar mig som ensamföretagare bra, säger Anders Sjöholm.

Fler och fler företag upptäcker nu fördelarna med veteranbemanning och efterfrågan fortsätter att växa.

– Vi kan bemanna de flesta positioner inom de flesta branscher och vi konkurrerar inte med ungdomarna om fasta heltidstjänster, en fråga vi ibland möter, säger Mats Claesson. Vår flexibilitet, erfarenhet och snabbhet gör oss till ett mycket bra komplement till den fasta personalstyrkan.

Fyra fördelar med veteranbemanning
1 MOTIVATIONEN. Det märks när någon inte längre måste jobba – men väljer att göra det ändå.
2 FLEXIBILITETEN. Inhopp, deltid och snabba lösningar passar pensionärer perfekt.
3 PRESTIGELÖSHETEN. Med karriärklättrandet bakom sig behöver man inte använda vassa armbågar.
4 TRYGGHETEN. Erfarenhet, lugn, människokännedom och kunskap från ett helt yrkesliv kan bli extra värdefullt i en organisation med många unga.

Kontakta oss
På vår hemsida finns pressbilder att ladda ner. Önskas lokala kontakter, ring Karin Högman 0708-961 961 eller maila karin.hogman@veteranpoolen.se

Lennart Sjöhage, kontorsansvarig Veteranpoolen Stockholm norrort, 0761-64 00 89, lennart.sjohage@veteranpoolen.se

Mats Claesson, VD Veteranpoolen AB, 0704-26 92 59, mats.claesson@veteranpoolen.se

• Företagande

Våra medarbetare är erfarna, yrkesskickliga och engagerade pensionärer som utför allt från hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdskötsel åt privatpersoner till att snabbt rycka in och bemanna de flesta positioner inom ett företag. Med kontor på 42 orter runt om i landet är vi den största aktören i Sverige inom vår bransch och vi fortsätter att utvecklas, växa och bidra till ett bättre samhälle, varje dag.