NHL årets snackis 2011

Viasat summerar årets snackisar i sociala medier, och på första plats kommer nyheten att Viasat tecknat avtal för NHL. I summeringen syns också tydligt att snacket om och med Viasat på Twitter ökat med 400% under året.

Viasat tar hjälp av ConnyCom för att söka av allt som sägs om varumärket i sociala medier, vare sig diskussionen sker i olika forum, i bloggar eller på Twitter.

Den 20 oktober 2011 släppte Viasat nyheten att man tecknat ett omfattande avtal för att sända NHL. Ämnet hade diskuterats i stor utsträckning på förhand, eftersom förhandlingarna dragit ut på tiden, och när nyheten väl kom gav den så pass stort genomslag att den utan tvekan utgör årets mest omtalade händelse för Viasat år 2011.

På plats nummer två i form av snackisar för Viasat kommer den stora drabbningen i Champions League, då Zlatan mötte sitt gamla lag Barcelona på San Siro den 23 november. På plats nummer tre kommer igen NHL, men detta i form av spekulationer ett par veckor innan den avgörande nyheten släpptes.

I summeringen av året blir det tydligt att twittrandet om och med Viasat i det närmaste exploderat. Antalet unika twittrare som pratar om Viasat har från årets början till årets slut ökat med över 400%. Inte bara avsändare utan även antal tweets om Viasat ökar markant, från 396 tweets per månad i årets början till 2172 tweets per månad i årets slut. Detta gör en ökning i antal tweets per månad med 500%. Twitter domineras för Viasats räkning av män, som står för 72%, medan kvinnor står för 9.6%. Övriga är företag, bloggar och organisationer.

• sociala medier
  • nhl