Lagerbäck debuterar som blågul expert

TV3 direktsänder Sveriges bortalandskamp mot Slovakien, den 26 mars. För analyserna svarar ingen mindre än förre förbundskaptenen Lars Lagerbäck, som debuterar som expertkommentator i svenska landslagssammanhang.

– Det ska bli roligt och mycket intressant, hjärtat klappar ju fortfarande för blågult, säger Lagerbäck.

Viasat Fotboll storsatsar på kommande landslagsvecka, och direktsänder inte mindre än nio matcher med Sveriges bortamatch mot Slovakien som en av höjdpunkterna.

– Intresset är alltid stort kring Sveriges landskamper i anslutning till kvalet. Det är dessutom en högdramatisk VM-kvalkväll där våra kanaler visar Sveriges utmanare i gruppen, som spelar parallellt denna kväll. Vi kommer också att sammanfatta och analysera matcherna i ett VM-kvalmagasin, säger Per Nunstedt, programchef på Viasat Sport.

För första gången kommer förre förbundskaptenen Lars Lagerbäck att agera expert när Sverige spelar. Tillsammans med kommentatorn Niklas Holmgren är han på plats på MSK Zilina Stadion för att förmedla initierade analyser till TV3-tittarna.

– Lars Lagerbäck tog Sveriges landslag till fem stora mästerskap och jag misstänker att det finns en stor nyfikenhet hos våra tittare att höra Lars analysera blågult under Hamréns vingar, säger Per Nunstedt, Viasat Sports programchef.

Slovakienmatchen följer på Sveriges VM kval-match hemma mot Irland på fredag.

– Normalt sett ska man vinna hemmamatcherna mot lag av Irlands kaliber. Men Sverige behöver inte känna någon enorm press efter sin fina start, menar Lagerbäck.

– De är ju obesegrade och tagit en poäng borta mot Tyskland, så de bör ha en bra chans att klara minst en andraplats i gruppen.

Zlatan är viktigast

Anfallsåterbuden är inget problem anser Lagerbäck.

– Det viktigaste är att Zlatan är frisk och kan spela. Men det finns ju några alternativ, framför allt är det positivt att Ola Toivonen är tillbaka. Jag såg honom spela 90 minuter i helgen.

Expertisen har ofta påpekat skillnaden i filosofier mellan Lagerbäck och efterträdaren Erik Hamrén, som bland annat ledde till ett systemskifte.

– Skillnaderna var nog tydligare i början. Nu när Zlatan har sin fria roll tycker jag det blivit mer av ett 4-4-2, säger Lagerbäck och fortsätter:

– Erik har ju varit upptagen av att prata mycket om anfallsspelsspelet, hur det är i praktiken vet jag inte. Rent statistiskt släpper Sverige in mycket mål, men om det beror på backlinjen eller försvarsspelet generellt vet jag inte. Men det klart att det försvunnit några bra försvarsspelare. Det finns till exempel ingen som har Olof Mellbergs kvaliteter.

Matchen mot Slovakien blir ett bra test och ett viktigt led i den fortsatta kampen om en plats i VM-slutspelet 2014.

Ett slutspel som även Lagerbäck vill kvalificera sig till, med sitt Island.

– Då bör vi ha med oss minst en poäng från Slovenien på fredag, helst tre.

Fredag 22 mars

18.55, Viasat Fotboll/HD: Kazakstan–Tyskland (Anders Bjuhr kommenterar)

20.25, Viasat Sport/HD: Holland–Estland (Pelle Bäckman)

20.40, TV10: Spanien–Finland (Henrik Strömblad)
00.55, TV10: Argentina–Venezuela (Lars Sandberg)

Tisdag 26 mars

19.55, TV3: Slovakien–Sverige (Niklas Holmgren och Lars Lagerbäck)

I studion: Ola Wenström, Erik Niva och Ola Andersson.

Reporter: Frida Nordstrand.

20.55, TV10: Montenegro–England (Henrik Strömblad)
20.40, Viasat Fotboll/HD: Irland–Österrike (Pelle Bäckman)
20.40, Xtra: Tyskland–Kazakstan (Anders Bjuhr)