Viasat förvärvar TV-rättigheterna till Premier League till 2015/2016

Viasat har förvärvat sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League från starten av säsongen 2013/2014 till och med slutet av säsongen 2015/2016. Rättigheterna sträcker sig över tre år och inkluderar, men är inte begränsade till, sändningar på reklamfinansierad TV, betal-TV, mobil och webb.

Viasat innehar sedan tidigare rätt att sända Barclays Premier League på samtliga plattformar fram till slutet av säsongen 2012/2013. Sändningsrätten innefattar samtliga 38 matchomgångar av Barclays Premier League, vilket innebär 380 matcher vid nära 200 olika speltider.

"Vi är oerhört glada och stolta över att ha säkrat rätten att fortsätta sända världens mest populära fotbollsliga", säger Jonas Karlén, tf VD Viasat Sverige. "Årets upplaga av Premier League har varit en av de mest dramatiska hittills med titelracet mellan Manchesterlagen som spännande klimax."

Enligt villkoren i det nya avtalet kommer matcherna i Sverige från och med säsongen 2013/2014 att visas på Viasats olika sportkanaler. Matcherna kommer att sändas med svenska kommentatorer vid samtliga speltider från augusti till och med maj. Utöver det kommer kanalerna även att visa höjdpunkter, fördjupningar, intervjuer och analyser.

"Vi lovar att fortsätta erbjuda tittarna en högklassig bevakning av Premier League, komplett med de bästa analyserna från vår studioinramning", säger Jonas Karlén.

Viasats sportkanaler är tillgängliga på Viasats satellitplattform i Sverige, samt via alla ledande tredjeparts IPTV och kabelnätverk. Samtliga matcher kommer att direktsändas via Viaplay tillgängligt via internetanslutna apparater såsom uppkopplade TV-apparater, datorer, smarta telefoner och läsplattor.

• premier league
  • viasat fotboll