Viasat lanserar nio nya playkanaler i Viaplay på digitalboxen

Viasats parabolkunder får tillgång till nio nya playkanaler i Viaplay på digitalboxen. De nya playkanalerna ger tittarna möjlighet att se sina favorit program när man vill. Programmen finns tillgängliga efter dem sänts på TV och ger därmed tittarna chansen att se program man missat eller vill se igen.

De nya Playkanalerna består av CNN International, CNBC, Cartoon Network, Boomerang, TCM, MTV, Viasat Crime, Nickelodeon och Nick Jr.

-       Det är precis i linje med vad vi vill erbjuda våra kunder, underhållning på dina villkor. Med så mycket innehåll som vi har på alla kanaler vi erbjuder är det kul att ge våra tittare fler möjligheter att se program som de missat eller vill se en gång till, säger Hans Skarplöth VD Viasat Sverige.

Sedan tidigare har utbudet bestått av play versioner av TV3, TV4, TV4+, TV4Fakta, TV4 Lattjolajban,TV6, Sjuan, TV8, Viasat History, Viasat Nature, Viasat Explorer, TV1000 samt TV1000HD.

Enligt Mediavisions TV-Insikt Q3 2011 uppger ca 590 000 personer i Sverige att de har tittat på On Demand via en digitalbox under tredje kvartalet 2011. De populäraste playkanalerna bland Viasats kunder under september månad var TV4Play, följt av TV3Play och TV6Play medan de mest sedda programmen var TV3s Svenska Hollywoodfruar (förhandsvisning) följt av TV4s Idolaudition samt TV4s Robinson.

Boomerang, Nickelodeon och Nick Jr visar massor av barnprogram och underhållning för både de minsta barnen och de lite äldre. MTV är en av Europas mest omtyckta ungdomskanaler med både serier och musik. CNN International och CNBC visar intressanta nyhetsprogram från hela världen. För de filmintresserade finns TCM som visar klassiska filmer och Viasat Crime har de bästa amerikanska och brittiska kriminalserierna.

För att få tillgång till Viaplay i digitalboxen behöver du ett huvudabonnemang och tjänsten ViasatHD och Viaplay samt en Viasat-box. Alla HD-boxar som kompletteras med USB-minne och en trådlös brygga stödjer tjänsten, medan den inspelningsbara HD-boxen fungerar som den är.

Med Viaplay via en box hemma har man utöver tillgång till en mängd playkanaler också möjlighet att hyra film från Viaplays stora filmbibliotek som består av tusentals filmer.

Vad är Viaplay?

Viaplay är en komplett tjänst för TV, Sport och Film Online. Viaplay tillgängligt på nätet, www.viaplay.se samt via smartphones (iPhone/Android) eller surfplattor. Viaplay finns också i Viasats Internetuppkopplade digitalboxar samt via Samsung Smart TV eller LG Connected TVs.

• tv3play
  • tv4 play
  • tv6play
  • tv8 play
  • film
  • on demand

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.