Harder, Better, Faster, Stronger - Kundnöjdhet kommer inte gratis

Enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, ligger digital-TV bolagens kundnöjdhet lågt jämfört med andra branscher. Viasat har bestämt sig för att förändra detta och bli en bättre TV-leverantör med nöjdare kunder. 2008 startade Viasat arbetet med syftet att bli bäst på att erbjuda riktigt bra underhållning med minimalt med krångel för kunderna. Idag, måndag, startar Viasats nya reklamkampanj – Harder, Better, Faster, Stronger.

Tre år efter varumärkesresans start tar nu Viasat ytterligare ett steg och lanserar en ny reklamkampanj - Harder, Better, Faster, Stronger – i vilken man visar upp en del av alla de initiativ som görs på Viasat för att bli den bästa leverantören av TV.

”Att förflytta ett varumärke är ett tungt och långsiktigt arbete som kräver en förankring i hela organisationen. Det kräver en uthållighet och en insikt om att det inte kommer hända något över en natt – det tar tid. Men vi är övertygade om att vårt hårda arbete ger frukt, vi ser redan idag en rad bevis på att vi är på rätt väg.” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Sedan 2008 har man fokuserat på olika områden som är viktiga i arbetet att erbjuda kunderna maximalt med underhållning och minimalt med krångel. Man har förbättrat sport- och filmutbudet både vad gäller rättigheter samt hur innehållet ramas in. Man har förbättrat kundtjänsten genom att lansera fler kontaktvägar såsom chatt samt kundtjänst i social media och man har lanserat Viaplay som ger tittare möjlighet att se vad man vill när man vill se det. En annan viktig byggsten i arbetet har varit att förbättra och förlänga processerna för att grundligt testa ny mjukvara och nya boxar så att kundens upplevelse av Viasat blir den allra bästa.

Utöver detta har Viasat satsat på att uppskatta och belöna befintliga kunder snarare än som tidigare enbart fokusera på att skaffa nya. Viasat Ger Tillbaka är ett namn på alla initiativ som tas för att belöna Viasats befintliga kunder. Det kan handla om att man som kund får välja mellan ett antal premier såsom ny fjärrkontroll, trådlöst Viaplay-kit eller liknande – helt utan motkrav. Eller att man får gå på biovisningar samt se sportevenemang i 3D-kvalitet.

Kampanjen drar igång måndagen 26 september med TV som huvudmedia. Filmen kommer visas i TV3, TV4, TV6, TV8 och TV10. Inom kommande veckor kompletteras kampanjen med radio, webb, print med mera.

Se reklamfilmen Harder, Better, Faster, Stronger här.

Reklambyrå: Creative Services

Produktionsbyrå: Palladium

Mediebyrå: PHD

• tv1000
  • viasat sport

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.