Leif Mannerströms julbord en fortsatt populär tradition.

Leif Mannerströms julbord en fortsatt populär tradition.

– Ifjol valde 170 000 gäster att äta julbord på Viking Line. Julen är en källa till stress för många. Nu är det hög tid att boka julbord på eller följa den allt mer populära trenden att fira självaste julafton ombord. Med två månader kvar till julafton gäller det att skynda sig på – det är högtryck på såväl julbord som julaftonskryssningar.

Från och med den 18 november dukar Viking Line upp med alltsom hör till ett klassiskt julbord. För andra året i rad serveras Leif Mannerströms delikatesser ombord på rederiets samtliga sju fartyg. I år har man möjlighet att åka på en dygnskryssning med Viking Cinderella eller njuta av en lite längre kryssning till Helsingfors med Gabriella. Julbordskryssningarna är populära och redan nu är 90 procent av de första sittningarna på Cinderella fullbokade mellan 18 november – 18 december. Dessutom har det redan kommit in bokningar för julen 2016.

– Nu upprepar vi förra årets storsatsning och erbjuder Leifs delikatesser ombord på samtliga våra fartyg. Det blir en blandning av klassiskt, nytt och personligt när Leif Mannerström komponerar sitt julbord. Bland våra resenärer är julskinka, revbensspjäll, sill och lutfisk allra mest populärt, säger Bengt Mattsson, köksmästare på Viking Line.

Viking Lines julbord serveras i buffétrestaurangerna på samtliga fartyg mellan den 18 november och den 26 december 2015. På Cinderella kan man även äta julbord i à la carte-restaurangen Seaview, som serverar en mer exklusiv variant med bland annat skaldjur.

Julaftonskryssning en alltmer populär trend

Att åka på kryssning på självaste julafton blir alltmer populärt. Då kan man med gott samvete lämna matlagning och storstädning hemma, utan att för den sakens skull missa de älskade traditionerna. På Viking Line behöver man inte gå miste om vare sig Kalle Anka eller Tomten. Dessutom står granen pyntad, det serveras glögg, det bakas pepparkakor och julmusiken ljuder. Kryssningsprogrammen är fyllda med mycket musik, underhållning och dans. På juldagsmorgonen finns möjlighet att besöka kyrkan när fartygen ankommer till Mariehamn/Helsingfors.

– Det är roligt att alltfler vågar släppa på alla måsten och unna sig en kryssning på själva julafton. Jag tror att människor mer och mer värdesätter tiden man spenderar tillsammans under ledigheten. Allting finns ombord och man behöver inte ta med sig något utöver ett glatt humör. Oavsett om du väljer en kryssning innan jul eller på julafton så hoppas vi kunna bidra till en stämningshöjare och mindre stress, säger Tapani Kauhanen, Marknadsdirektör Viking Line Skandinavien.

För mer information om julutbudet samt aktuella avgångstider och priser

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden passagerar- och frakttrafik.