Så här köper du vin och öl i sommar till bästa pris - utan taxfree och gränshandel!

Måste man åka utomlands för att kunna köpa prisvärt vin, öl och sprit? Nä - det behöver du inte. Vad många inte känner till är att det faktiskt finns prissänkta produkter på Systembolaget som ofta överträffar taxfree och gränshandel i både pris och kvalitet. En väl bevarad hemlighet alltså - men hur är detta möjligt? Får man verkligen sälja prissänkta produkter på Systembolaget? Jajamensan, det får man! Det är helt lagligt och inget fuffens alls. Det enda kruxet är för dig som konsument att hitta de prissänkta produkterna - och det är där Vinbörsen hjälper dig.

Prissänkta produkter på Systembolaget - hur funkar det?
Alla produkter som står på Systembolagshyllan har kommit dit via en importör, som därmed är leverantör till Systembolaget. Priset på en produkt består av fyra delar: moms, alkoholskatt, Systembolagets påslag och leverantörens pris. De tre första delarna av priset är  hårt reglerade men den sista delen, leverantörens pris, bestämmer leverantören själv över och kan alltså både höja och sänka priser.

Varför sänker leverantörer priset?
Det finns såklart massor av anledningar för de ca 1 200 leverantörer som levererar sina produkter till försäljning på Systembolaget att sänka sina priser. Det vanligaste är överlager, där produkten helt enkelt inte sålt lika bra som man hoppats. Andra exempel kan också vara att man ska byta etikett eller förpackning, att en ny årgång är på väg in eller att man ska avsluta samarbetet med en producent. Hur valutor och tillgång på råvaror förändras påverkar även, men oftast i motsatt håll.

Här hittar du de prissänkta produkterna
På Systembolaget redovisas inte prisförändringar, varken på webb eller i butik, vilket gör att det är nästintill omöjligt för vanliga konsumenter att hitta prissänkningar. Därför håller Vinbörsen koll genom att löpande samla in pris- och produktdata för produkter i Systembolagets sortiment.  Vi talar om för dig när vi upptäcker att en produkt har fått nytt lägre pris på vinborsen.se

Vinbörsen - en jämförelsesajt
Vinbörsen har funnits i ca 2 år och vi kallar oss för en jämförelsesajt för dryck. Med det menar vi att du kan jämföra väldigt mycket relaterat till en produkt hos oss. Vi samlar information om pris över tid, priset i förhållande till liknande viner på Systembolaget, scannar av 60 000 externa betyg från svenska och utländska källor och bakar sedan ihop detta till lättillgänglig information för dig. Kort och gott - är produkten värd sitt pris?

Men är det gott då?

För att kunna svara på den frågan har vi en av Sveriges största redaktioner med vassa vinskribenter som löpande provar och betygsätter allt som finns på sajten. För i slutändan vill vi ju alla veta hur något smakar! Tycker inte redaktionen att produkten är prisvärd - alltså att prislapp stämmer överens med innehåll - så hamnar inte produkten på sajten. Det innebär att allt på Vinbörsen noga granskas.

Välkommen till Vinbörsen för att få koll på priset, jämföra, klämma och känna innan du gör ditt köp av vin, öl, cider, blanddryck och sprit.